Hazánk egyetlen Mercedes rallyeautójával 2017-ben versenyzett utoljára Váradi „Mercis” Gyuri, és jó, hogy beszéltünk vele, hiszen több remek hírt is elárult nekünk. A csodaszép 124 CE Mercedes él és virul, Gyuri egyáltalán nem szakadt el a rallye-tól, a legjobb pedig az, hogy jelenleg is a visszatérésén gondolkodik és dolgozik. Váradi „Mercis” Gyurival beszélgettünk.
Mikor kerültetek a Rally2 Bajnokságba?
A Rali Túrából 2005-ben „igazoltunk” a Rally2-be, mert akkoriban elkezdték a túrásokat piszkálni, ezért döntöttünk igazából a váltás mellett. 2011-ben még rajthoz álltunk Egerben, Miskolcon és a Mecsek Rallye-n, úgyhogy kb. 6 esztendőt versenyeztünk a Rally2-ben. Ezután váltottunk a Historic Bajnokságra, mert a Rally2-ben is egyre többször furkálták az F csoport versenyzőit, illetve autóit.
Nem is tudom, hogy rajtad kívül volt e valaha olyan elvetemült ember Magyarországon, aki arra adta a fejét, hogy egy Mercedes-ből rallyeautót építsen. Honnan jött az ötlet?
Sokan tudják rólam, hogy én beteg vagyok. 🙂 Semmi nem érdekel, ami sztenderd, az nekem nem kell. Mindig valami olyasvalamire vágyom, ami addig nem volt. Ez az autó pont ilyen. A Mercedes egyébként véletlenül lett, kétségtelen, hogy nem direkt találtam ki. A túrás pályafutásunk előtt autocrossban, egy Mercedessel versenyeztem, amit Dömsödön, sikeresen totálkárosra törtem. Még a helyszínen, a mentőautóban ápoltak, amikor odajött hozzám egy ember, azzal, hogy látja, hogy szükségem lenne egy karosszériára, és mit ad Isten, neki éppen van egy eladó. Ott a mentőben meg is vettem a kasztnit, majd mondtam, hogy most éppen nem érek rá, de szerdán visszajövünk érte. Mikor megérkeztünk, akkor derült ki, – addig 190-es Mercedessel versenyeztem – hogy egy 124-es Coupe-t vásároltam. Ez van, más meg nincs, elvittem magammal a megállapodásnak megfelelően, és nekiláttunk a munkának.
Ebből lett végül a Rally2-es autód is?
Nem egészen. A Rali Túrában többször is nagyon összetörtük azt az autót, így kasztnit kellett cserélni. Ekkor már persze tudatosan a 124-es Coupe kasztnit kerestük, úgyhogy az az autó, amivel a Rally2-ben mentünk, az már egy újabb verzió volt.
Mi lett a sorsa a kocsinak?
Megvan természetesen, otthon van nálam. Van egy szobája, ott lakik, és teljesen rajtra kész, akár azonnal hadra fogható lenne, csak ehhez előbb rendet kellene tenni a rallyesport háza táján. Nem túl sok biztató hírt olvastam mostanában…
Mi volt a legnagyobb élményetek, kalandotok a Rally2-ben?
Olyat, hogy leg, olyat nem emelnék ki, mert abban az időszakban a Rally2 Bajnokság egy az egyben tök jó volt. Ameddig működött… Az F csoport az arra szolgált, hogy mehettek benne nagy motoros autók, nem homolog autók, mindenki úgy építgette a saját kocsiját, ahogy tudta. Az volt a lényeg, hogy az autó feleljen meg a közúti közlekedés szabályainak, legyen rajta műszaki vizsga, teljesítse a biztonsági követelményeket, és szinte készen is voltunk. Ilyen volt a társaság is, tettünk fel valamilyen gumit, és mentünk. Nagyon jó volt a hangulat és velünk versenyeztek a Friedman testvérek, akik a Csillagvár bevásárlóközpont által névadó szponzorai lettek a Rally2 Bajnokságnak. Nagyon sajnálom, hogy mindezt valamiért elrontották. Ez a szabadság volt számomra a legjobb a Rally2-ben, és ez hiányzik leginkább. Manapság sajnos már a Historic-ban is más szelek fújnak, az ORC-ben pedig csak megkötésekkel mehetnénk. A szabályok bonyolultak, mások jóindulatára is számítanunk kellene, nem egyszerű a nagymotoros autók helyzete, így pedig fenntartani és üzemeltetni egy ilyen autót komoly erőfeszítéseket kíván. Kaland? Nekünk kaland volt minden versenyünk. Nem régen átböngésztem az eWRC-RESULTS.com oldalon az eredményeinket, és nagyon sok helyen látom azt, hogy kiestünk. Állandóan estünk-keltünk. 🙂
Akkor volt feladata az autó hátuljára fordítva felragasztott „Borítsátok vissza!” matricának…
Dolgozott elég rendesen, megszolgálta az árát. 🙂
Kikkel mentél a Rally2-ben?
Laboncz Lacival elég sokat, majd beült mellém a testvére Laboncz Kati, akivel egyből szenzációs eredményt értünk el az Eger Rallye-n. Nyertünk, vagy másodikak lettünk, már nem emlékszem, de kiválóan szerepeltünk, az biztos. Popovics Lacival is autóztunk, de a Historic-ban már csak Laboncz Lacival versenyeztem.
Kisebb versenyeken nem szeretnél autózni?
Dehogynem! FRT-ben tervezünk rajthoz állni hamarosan, csak most még benne vagyunk egy elég nagy munkában. Új telephelyet, műhelyt kellett kialakítani, építeni a vállalkozásomnak. A jó hír, hogy egészen jól állunk, szinte készen van minden, úgyhogy lassan elérkezik az idő arra, hogy a Mercedes visszatérjen a pályákra.
Mikor mentél vele utoljára?
Ha jól emlékszem, akkor 2017-ben, a Székesfehérvár Rallye-n.
A lányod, Alexandra viszont tovább vitte a rallye-s vonalat a családban.
Igen, ő most is indul versenyeken, Horvátországban, Szilágyi Jánossal, egy új Peugeot-val versenyeznek, és ez kitölti a rallye-s részt a családunkban.
Ezen kívül mivel telnek a napjaid 2021-ben?
Rengeteg munkával, mivel több vállalkozást csinálunk egyszerre. Az alkatrész kereskedésünk mellett két műhelyünk is van és építkezésekkel is foglalkozunk, így unatkozni nem unatkozok, csak iszonyatosan hiányzik a benzingőz. Az FRT és kisebb közönségtalálkozók biztosan előbb utóbb sorra fognak kerülni, reményeim szerint már az idei évben. A kocsi kész, az tudja, amit kell, innentől kezdve már csak rajtunk múlik a folytatás. Reméljük, hogy minél hamarabb sort tudunk keríteni a visszatérésre.
Úgy legyen!
Rallye2.hu – Salánki Gábor