Sokan nevezik Kuncz Dezsőt a Rallye2 öreg rókájának, ami a Rallye2-ben eltöltött évei alapján ugyan jogos lehet, de annak ellenére, hogy a püspökladányi pilóta talán már kilépett az utánpótlás korból az öreg jelzőt azért még bőven korai lenne „ráakasztani”. No meg a rókát is, bár meg kell hagyni, hogy ravaszságát és gyorsaságát sok fiatal pilóta is irigykedve figyeli. Éppen ezért kérdeztem őt nem csak az idei évéről, hanem a teljes pályafutásáról, terveiről, vágyairól, a Rallye2-ről, és szerencsémre még idei „pótnavigátora” Németh Fruzsina is tudott néhány gondolatot fűzni ehhez a riporthoz.

Rallye2.hu: Egy megszokott kérdéssel nyitnék, mert engem nagyon érdekel, hogy ki miként fertőződött meg a rallyeversenyzés „vírusával”. Bízok benne, hogy ez nem csak engem foglalkoztat… Mikor és hogyan kerültél a rallye közelébe és hogyan kezdődött a pályafutásod?

Kuncz Dezső: A történet nagyjából 20 éve kezdődött, amikor Erdélyből átkerültem, ide, Magyarországra és 1992-ben a püspökladányi haverokkal elmentünk megnézni a Salgó Rallye-t. Tehát itt még csak nézőként vettem részt, és a kisterenyei körgyorsasági szakaszon táboroztunk le. A pályán látottak annyira megfogtak, hogy már akkor és ott megfogadtam, hogy én ezen a pályán szeretnék versenyezni. Erre 1994-95-ig kellett várni, akkor sikerült Kisterenyén először rajthoz állnom. 1994 óta vagyok a Magyar Nemzeti Autósport Szövetség licenszes versenyzője, és azóta kisebb nagyobb kihagyásokkal „nyomom” a gázpedált. Első navigátorom az öcsém volt, aki sajnos már nem lehet közöttünk, őt Szilágyi Tamás követte mellettem a Jobb1-ben, majd jött ez a lehetőség a Spuritól, hogy versenyezzünk, de ez már a jelenünk, ezt mindenki jól ismerheti.

Rallye2.hu: Milyen autókat használtál az évek során?

Kuncz Dezső: Először, mint sokan mások, egy 2105-ös kocka Ladával vágtam neki a szakaszoknak. Ezt egy Lada Samara követte, ezzel már A/5-ben versenyeztünk. Ezt már a Honda Civic követte, és mindegyiket kizárólag csak a Rallye2-ben használtam.

Rallye2.hu: Beszélgessünk egy kicsit az idei évedről. Egerben és Miskolcon szenzációsan kezdtél. Hogy érzed? Ha Miskolcon nincs motorhibád, megfoghattad e volna Bereczki Norbiékat a futam végén? Hogy emlékszel ezekre a versenyekre?

Kuncz Dezső: Emlékeim szerint egyik versenyen sem volt motorhibám…

Rallye2.hu: Pedig Miskolcon a második kör egyik szakasza után bizony azt nyilatkoztad, hogy aggaszt, hogy kicsit kéken füstöl a motor…

Kuncz Dezső: Á, igen, igen. Tényleg úgy van. De egyáltalán nem volt jelentős a probléma, e nélkül sem valószínű, hogy megnyerhettük volna a Miskolc Rallye-t. Inkább csak megijedtem tőle, hogy mi lehet vele a baj, kibírta a versenyt és akkor ez volt a lényeg.  Mindkét versenyen mentünk, ahogy bírtunk, természetesen próbáltuk utol érni a Bereczki-Kozma párost, de a végén már lehetett látni, hogy nem fog menni, csak komoly kockáztatás árán, és a kockáztatós vezetési stílus nem igazán jön be nekem, balszerencsés emlékeim vannak a nagyon túlfeszített tempóban történő autózásról. Tehát nem erőltettük az első hely megszerzését. Ráadásul Norbi egy igen ügyes pilóta, aki már az első osztályt is megjárta, ezt nem szabad elfelejteni…

Rallye2.hu: Az év lezárásával kijelenthető, hogy az 2010-es év legnagyobb Rallye2-es bukását éltétek meg Salgótarjánban. Kizárólag a vízátfolyás volt a ludas a balesetben, vagy más tényezők is szerepet játszottak ennél a szerencsétlen esetnél?

Kuncz Dezső: A vízátfolyás az fel is volt írva az itinerben. Szerintem az én hibám az, hogy egy picivel gyorsabban mentem bele abba az ominózus kanyarba, mint ahogy kellett volna. A navigátorom Kemény Zsolti be is olvasta, hogy ott vízátfolyásra lehet számítani. Ezután csapódtunk neki a korlátnak… Tehát a megcsúszás így elkerülhetetlen volt.

Rallye2.hu: Bükfürdő. Nem sokkal a balesetetek után újra rajthoz álltatok. Nem mondhatni, hogy túl szerencsésen. Az utolsó gyorsasági szakasz utolsó kanyarjáig jól álltatok, de ott a saras murván kicsúsztatok. Hogy emlékszel a bükfürdői visszatérésre és erre az esetre?

Kuncz Dezső: A bükfürdői futamon én még messze nem voltam 100%-os formában, de a pontok gyűjtése miatt mégis rajthoz álltunk, bár sokáig kétséges volt, hogy egyáltalán el tudok e indulni a futamon. A verseny videóinak utólagos elemzése után úgy éreztem, hogy katasztrofálisan autóztunk az évad negyedik versenyén, de amiért mentünk azt végül is teljesítettük. Célba értünk és pontokat szereztünk. Az utolsó kanyarban „sikerült” belecsúsznunk egy igen saras, felhordásos részbe, ahol felült az autó alja. A nézők siettek a segítségünkre, de mire kitoltak minket, addigra abszolútban és a kategóriánkban is jelentősen visszaestünk.

Rallye2.hu: Veszprémben Kemény Zsolt nem tudott melléd beülni. Septiben kellett navigátort szereznetek és „szerződtetnetek” a JG-2 Racing Team „istálójához”. Németh Fruzsinára esett a választásotok. A verseny alatt és közben nagyon dicsérted Fruzsi munkáját. Valóban elég volt a Veszprém Rallye, hogy tökéletesen összedolgozzatok, vagy volt némi hiányérzeted az év legkeményebb murvás versenye után? Érezted e nagyon Zsolt hiányát a verseny alatt?

Kuncz Dezső: Természetesen éreztem Zsolti hiányát, hiszen ő a megszokott navigátorom, évek óta együtt versenyzünk már, de Fruzsi hála a jó Istennek, van olyan tapasztalt, hogy tudja, hogy mit, hogyan kell olvasni. Az apukája mellett hozzám viszonyítva fordított itinert olvas, nekem sebességi fokozatra diktálja az itinert. Már a pályabejáráson érezhető volt, hogy nem lesz komolyabb gond az összeszokással, hiszen ő is egy tapasztalt navigátor.

Rallye2.hu: A versenyen is megmaradt ez az érzés?

Kuncz Dezső: Persze, ahogy előre sejtettük, ott sem volt semmi problémánk. Nagyon jó volt. Én úgy vélem a jövő évemmel kapcsolatban, hogy nagyon jó lenne, ha 2011-ben ő diktálná nekem az új Hondámban a kanyarokat.  🙂 A Mikulás Rallye-ra ugyan meghirdettünk egy navigátor tesztet, de azt csak azért tettük, hogyha Fruzsit mégsem sikerülne magam mellé beültetni, akkor ne a nulláról keljen újra kezdenünk a keresést.

Rallye2.hu: Kazincbarcikán újra nem mondhatod el, hogy Fortuna ott kapaszkodott volna hátul a bukócsövek között. Megsérült az autó, a szerelés miatt kikéstetek, büntetés kaptatok. Nem volt egy nagy siker sztori nektek ez a futam…

Kuncz Dezső: Az elején nem volt semmi gond, minden jól kezdődött. A nyitó szakaszon autóztunk egy abszolút második, vagy talán harmadik időt, amit a következő szakaszon emlékeim szerint egy összetett első időre sikerült javítanunk. A Kánó-Imola-Ragály azonban kifogott rajtam… Abban a kanyarban, ahová most beestünk már nézőként is voltam ezért is szégyellem nagyon ezt a történetet, hogy úgy estem be oda, ahogy beestem. Sajnos, amikor becsúsztam az árokba, akkor a jobb első futóművet megütöttem. Amikor földet ért az autó, a négy futóműből hármat „összekócoltam” 🙂 , mégpedig annyira, hogy kereket is kellett cserélnünk, azért, hogy egyáltalán a versenyt folytatni tudjuk. Az eset kapcsán a legnagyobb köszönet Bereczki Norbit és szervizcsapatát illeti, ők segítettek használható állapotba hozni az autómat, így tudtuk behozni az A/6 második helyére.

Rallye2.hu: Így van. Ennek is volt köszönhető, hogy az A/6 géposztály bajnoki címének a végső csatája Komlóra maradt. Baksai Lacival küzdöttél a titulusért, de Baksaiék sajnos idő előtt feladták a versenyt technikai hiba miatt. Kényszer búcsújuk után könnyebb vagy nehezebb volt számodra versenyezni Baranyában?

Kuncz Dezső: Az első három szakaszon próbáltam Baksai Laciékat a hátam mögött tartani, itt nem is volt semmi gond. Amikor viszont nagyon el kezdett szakadni az eső, akkor már bajban voltam, mert nem volt vizes pályára való gumim. Csak intermediaval tudtunk versenyezni. Nagyon fontos volt, hogy célba érjünk. Baksai Laciék kiesése nekem csak szerencse volt, mert valószínűleg ott, az adott körülmények között én elveszítettem volna a bajnoki címet, ha ő végig tud autózni, mivel az ő autóján vizes gumik voltak fönt, ezért gyorsabb lett volna nálunk. Ez így csak szerencse kérdése volt. Szerencsénk volt, bajnokok lettünk. 🙂 Azt csak megemlítem, hogy miénk volt Komlón az első olyan autó a végelszámolásnál, amelyiken intermedia-slick gumi volt.

Rallye2.hu: Meglett az A/6 aranyérme. Ez szép eredmény. De elégedettek voltatok e ezzel az eredménnyel, vagy éreztetek e valamiféle hiányt, hogy ezt vagy azt még jó lett volna elcsípni?

Kuncz Dezső: Nagyon elégedett voltam, de ami nekem még ettől is fontosabb, hogy csapatvezetőm és főtámogatóm, Farkas Kálmán elégedett legyen, hiszen neki köszönhetem egyáltalán, hogy versenyezhetek.

Rallye2.hu: Elég régen versenyzel már a Rallye2-ben ahhoz, hogy jó rálátásod legyen arra, hogy el tudd mondani pontosan, hogy véleményed szerint mire lenne szükség a Rallye2-ben?

Kuncz Dezső: Az idei évvel őszintén szólva nekem semmi bajom nincs, nem volt. Annak ellenére, hogy egyes embereket –akiket most nem neveznék meg- elég sokan támadnak. Nekem tökéletesen megfelelt a Rallye2, ahogy 2010-ben megrendezték. Véleményem szerint így kívülállóként nagyon egyszerű okosnak lenni és megmondani, hogy mit, hogy kéne csinálni. Azzal kell tisztában lenni, hogy sok mindent azért nem egyszerű megvalósítani. Hiába gondolunk el egy dolgot, ha a kiskapuk nyitva maradnak és sok nehézség akadályozza a jó dolgok megvalósulását. Lehetne okosságokat mondani, de azokat meg is kéne tudni valósítani.

Rallye2.hu: Ha egy más sorozatban versenyző pilótának vagy egy ifjú tehetségek kellene bemutatnod a Rallye2-t, miket mondanál el róla te, mint a jelenlegi Rallye2-es mezőny legtapasztaltabb versenyzője?

Kuncz Dezső: Valóban így van, Bereczki Norbi és én vagyok a Rallye2-ben jelenleg, aki legrégebben koptatja a pályákat. Amikor mi elkezdtünk a Rallye2-ben versenyezni még nem volt más alternatíva ezen a szinten, mint mondjuk most az RTE. Ettől függetlenül a fiataloknak én még most is inkább a Rallye2-t ajánlanám, mert a szabályrendszer sokkal kiforrottabb és egységesebb, mint bármelyik amatőr versenyen, és nagyon jól össze tudják, tudjuk hasonlítani a tudásszintjüket a hazai rallye-zás csúcsát képviselő ORB-s mezőnnyel. Adottak a profi feltételek, több a néző is, tehát a szponzorokat is jobban ki lehet szolgálni. Ezért is javasolnám minden feltörekvő fiatalnak a Rallye2-es versenysorozatot.

Rallye2.hu: Sokan másodosztálynak nevezik a Rallye2-t. Érzed e ennek te valami jelét?

Kuncz Dezső: Esetleg csak abban érzem ezt a jelenséget, hogy lényegesen kevesebb reklámot és média megjelenést kap a Rallye2, mint a Rallye1. Ezen a problémán sokat segített a Rallye2.hu. De lehetne még tovább javítani rajta.

Rallye2.hu: Mik a terveid, vágyaid az előttünk álló évben?

Kuncz Dezső: A legfontosabb, hogy legyen Rallye2 2011-ben is. Mi nem szeretnénk máshol, más sorozatban versenyezni, a jövő évi autónk is úgy épül, úgy építteti a csapatvezetőm, hogy helyt álljon a 2011-es Rallye2-es bajnokságban. Ha nem lenne Rallye2, akkor biztosan a Rallye1-ben próbálkoznánk, de azt nem tennék lehetővé az anyagi lehetőségeink, hogy minden futamon elinduljunk, biztosan versenyeket kellene kihagynunk az évad során. Összefoglalva: biztosan a Rallye2-ben versenyzünk jövőre is.

Rallye2.hu: Azt már tudjuk, hogy épül az új Honda Civic Type-R. De mit lehet róla tudni?

Kuncz Dezső: Erről majd akkor tudok többet mondani, ha visszahoztuk a JAS műhelyéből, Olaszországból. Addig pedig had izguljanak az ellenfelek. Garantálhatom, hogy lesz miért… 😉

Rallye2.hu: Köszönöm a válaszokat, és ha már van olyan szerencsém, hogy Te is itt vagy Fruzsi, Téged is megkérdeznélek az idei évről, hogy miként láttad belülről a JG-2 Racing Team munkáját? Nem érezted magad idegennek egy teljesen új csapatban valamint, mondd el kérlek, hogy milyen volt Dezsővel versenyezni a veszprémi és komlói pályákon?

Németh Fruzsina: Mindkét versenyünket sikeresnek nevezhetem azt hiszem, mindkettőnk számára. Én egész évben nem versenyeztem, örülök, hogy a segítségemmel Dezsőnek sikerült megszereznie az A/6-os géposztály bajnoki címét. Jó volt, jól éreztem magam mind a versenyautóban, mind pedig a csapat körében. Egyáltalán nem volt idegen számomra a csapat, mivel mindenki nagyon kedves volt velem, sosem volt rá okom, hogy egy picit is rosszul érezzem magam a körükben. A pályákon pedig mentünk, ahogy csak tudtunk.

Rallye2.hu: Nehéz volt alkalmazkodnod a Dezső által használt itinerhez?

Németh Fruzsina: A pályabejáráson alaposan átvettük ezt a dolgot, utána már elég jól ment a versenyen a diktálás. A pályafelírás igényelt komolyabb figyelmet, mivel Dezső teljesen eltérően íratja az itinert, –sebességi fokozatra – amit eddig én nem használtam, de hamar hozzá lehet szokni ehhez is. Ezen kívül beleírtam az itinerbe néhány jellegzetességet, amiről azonnal tudtam, hogy miről van szó.

Rallye2.hu: Dezső már megemlítette, de nem volt eléggé konkrét. Igaz, hogy téged kért föl arra, hogy 2011-ben egész évben te navigálj az újonnan épülő Honda Type-R-jében?

Németh Fruzsina: A hír igaz, valóban így van, de még nem tudom, hogy mi lesz jövőre…

Rallye2.hu: Köszönöm a beszélgetést mindkettőtöknek!

Salánki Gábor

Ha tetszett a cikkünk kérlek oszd meg másokkal is!