Békési Richárd és Bernát Martin legjobb barátai ellen versenyzett a BMW Kupában a Zemplén Rallye-n és a futam, valamint a bajnokság bronzérme mellé egy régi vágyukat is sikerült teljesíteniük. Békési Richárddal beszélgettünk.
Székesfehérváron indultatok utoljára. Milyen tervekkel érkeztetek ezután az évzáró futamra? Bármi lehetett nektek belőle, akár bajnoki cím, akár ezüst, akár bronzérem a BMW Kupában. Hogy készültetek rá?
Székesfehérváron egy elég jó csatába csöppentünk bele a fiúkkal, Szepesi Marcival, meg Kovács Gergővel a BMW Kupa keretein belül. A baj csak az volt, hogy nekünk a harmadik gyorsasági után a differenciálművünk azt mondta, hogy ő ott és akkor szeretne elfáradni, így letette a lantot. Az első szervizből kifele vezető etapon kiálltunk. Mivel az BMW Kupa minimumlétszáma nem volt meg a győri versenyen, így a pontszámok konkrétan úgy maradtak, mint ahogy a Székesfehérvár Rallye után voltak. Ahogy felvázoltad, abból még bármi és az ellentéte is lehetett volna. Természetesen azért mentünk Szerencsre, hogy minél gyorsabban menjünk, de a statisztikák, meg a tapasztalatok azt mutatták, hogy Gergőéket nem nagyon lehet legyőzni, mert vannak különbségek az autók között is, meg ő azért egy gyors pilóta, Begyóval kiváló párost alkotnak, minimális hibákkal szoktak versenyezni. Készültünk, hogy ez nagy meccs lesz és azt beszéltük meg, hogy az lesz a legfontosabb feladatunk, hogy törjük meg végre az átkot, mert eddig bárhova beneveztünk hárman, a BMW Kupába, egyetlen egy versenyen se tudtunk mindhárman célba érni. Ez végre sikerült, mi a harmadik helyen tudtunk végezni, de én ezért is hálás vagyok.
@rallye2.hu Békési Richárd-Bernát Martin Zemplén Rallye 2024 Rallye2 Gy1 Mád-Mezőzombor Rally rallye rallycar rally rallyecar rallying rali
Elhiszem, mert mesélted, hogy voltak azért elég meleg pillanataitok… Mi történt veletek a gyorsaságikon?
Az első napon, Mádon mentettünk egy elég nagyot, abból majdnem egy hatalmas KO lett. Írtak arra a helyzetre egy sokkal rosszabb forgatókönyvet is, a Bortónál csúnyán megcsúsztunk negyedikben, padlógázon, de megúsztuk. Vasárnap, egész nap rakoncátlankodott a váltónk. Sajnos szériaváltóval megyünk még mindig, ezekből pedig nekem évente egy-kettő el szokott fogyni. Ez a váltó most mondta azt, hogy ennyi volt, most elég lesz, elköszönt a kettes fokozatunk, illetve az ötös is, úgyhogy a lassítók közül nagyon sokat szinte üresben csináltunk meg. A lassú kifordulóknál soha nem volt kettes, ezért mindig kinyomott kuplunggal gurultunk be, majd utána nagy nehezen akasztottunk valamit neki, amit találtunk, ami éppen a kezem ügyébe akadt. Emiatt sok időt benne hagytunk, és a féktávokon, mikor már egyszer-kétszer nem vette be a fokozatokat a váltó, akkor már sokkal jobban megtiszteltünk mindent. Tudtuk, hogy nincs menekülő fokozatunk, inkább kicsit elspóroltuk. Tisztában voltunk azzal is, hogy tetemes a lemaradásunk, és azzal is, hogy az folyamatosan nőni fog, vitán felül állt, hogy nem fogjuk tudni behozni az elvesztett időt. Arra mentünk rá, hogy érjünk biztonságban célba. Ezt leszámítva élveztük a versenyt, nagyon jó pályák voltak.
Én azt gondoltam, hogy Fony tavaly nem volt a szívem csücske, amikor a Rally Hungary keretein belül mentünk rajta, de nyilván akkor egy igazi teljesítménytúrát csináltunk magunknak, hiszen három nap alatt rengeteg kilométert meg kellett tennünk akkor. Most, hogy erősebb motorral autóztunk, a nagyobb tempóval sokkal jobban élveztük. Hernádvécsén még sosem nem mentünk, arról azt gondoltam, hogy egy kicsit jobban fog feküdni nekünk, mint, amit az idő mutatott. Összességében azzal és a Máddal voltam egy kicsit hadilábon. Kalandos volt, vasárnap pedig az utolsó mádi gyorson annyira kínlódós volt, hogy már szégyelltem magam ahogy elfordultunk a kanyarokban. De akkor már csak végképp az lebegett a szemünk előtt, hogy érjünk be a célba. Ehhez képest majdnem sikerült még a célkanyarban is eldobni az autót, annyira be akartunk érni. 😀 Akadt rengeteg „big moment-ünk” majdnem leestünk, de sikerült megfogni, meg ugye a kifordulásoknál az árok partjáról jöttünk vissza, remélem ezeket a pillanatokat egy-két videósnak sikerült megörökítenie. Összességében azt mondom, hogy egy nagyon kalandos, izgalmas, tartalmas versenyen vagyunk túl.
Elégedettek voltatok a végével?
Igen, de nem mondom azt, hogy nem éreztem volna jobban magam, hogyha mondjuk elsők, vagy másodikok vagyunk a célban, de ezúttal egyszerűen nem tudtunk ehhez mérten menni. Vasárnap fejben szét voltam esve, nem tudtam olyan időket autózni, amilyeneket szerettünk volna. Marci pontosan navigált és hajtott, de vasárnap valamiért nem éreztem azt, hogy ez ma a mi napunk lesz. Ehhez képest azért igyekeztünk nyomni a gázt, de így is folyamatosan maradtunk lefelé. A technikai probléma csak fokozta ezt, egyre jobban szétestem, ahogy egyre többet küzdöttem a váltóval. Nem tudtam odafigyelni, hogy honnan hova forduljunk, a féktávokat muszáj volt elfékezni, hogy ha nincs fokozat, akkor ugye nem tudsz mit csinálni, akkor konkrétan belegurulsz a kanyarba, úgyhogy egy picit csalódott voltam. Kérdezték is a többiek, hogy mi baj van. Mi nagyon jó barátok vagyunk a kategóriatársainkkal, és rengeteg időt töltünk el így a versenyeken kívül is, konkrétan minden hétvégén valami programot csinálunk együtt, úgyhogy nagy titkok nincsenek.
@rallye2.hu Békési Richárd-Bernát Martin Zemplén Rallye 2024 Rallye2 Gy6 Óhuta-Regéc-Fony Rally rallye rallycar rally rallyecar rallying rali
Azért éreztem rosszul magamat ebben az egészben, mert nem tudtam azt a formát hozni, amit mi tudunk autózni, és ez nem csak az autón múlott, hanem rajtam is, és leginkább ezért voltam csalódott. Itt tényleg a fiúk gyorsak, borzalmasan ügyesek, és most egy kicsit én azt éreztem, hogy alul teljesítettem, és ezért voltam egy kicsit szomorkás a nap végén. De nagyon örültem neki, hogy mindhárman célba vagyunk. Nyilván év végi helyezések is ugyanezek lettek, a P14-ben is, meg a BMW kupában is, úgyhogy igazából azt mondom, hogy elégedett vagyok. Kellett egy kis idő, hogy ezt úgy helyre rakjam a dolgokat, de akármit csináltam volna, nem tudtam volna ezek között a körülmények között jobban menni, bármit csinálok is.
Rallye2.hu/ORB2.hu – Salánki Gábor