Békési Richárd és Bernát Martin a jó hangulatért és a BMW Kupa/P14 első helyéért utazott bandázni Székesfehérvárra, de etapon előzés közben megadta magát az autójuk. Az izgalmas pillanatokról és a Székesfehérvár Rallye-ról Békési Richárddal beszélgettünk.
Diósgyőrben kategóriát, kupát nyertetek, de a Mecsekben nem mentetek. Milyen tervekkel érkeztetek a szünetet követően Székesfehérvárra?
A terv igazából az lett volna, hogy célba érjünk, meg miután a BMW Kupa mezőnye három jó barát párosból állt össze, szerettük volna azt, hogy egész nap jót bandázzunk, meg egy jó kis házon belüli csatával üssük el a napot, ha már mindenkinek sikerült eljutnia Fehérvárra. Ezeket a pályákat tökre csípem, én mentem már a Vértes Rallye-n 2021-ben. Tavaly a Győr Rallye keretein belül a Nagyvelegen autóztunk, de ott estünk ki. Ezúttal sem volt kegyes hozzánk ez a pálya, mert ott történt valami a difivel, de legalább le tudtunk jönni róla, meg visszajutottunk a szervizparkba. Jó lett volna, kis Pukiékkal és Marciékkal egy dobogós hármast összehozni, a nap végén együtt ünnepelni, de sajnos közbe szólt a technika, a terveink füstbe mentek.
@rallye2.hu Békési Richárd-Bernát Martin Székesfehérvár Rallye 2024 Rallye2 Gy1 Pusztavám-Oroszlány Rally rallye rallycar rally rallyecar rallying rali
Egyedül ti szálltatok ki a BMW-s buliból. Mi történt veletek addig, amíg pályán voltatok?
Az első gyorsaságin szerintem nagyon jól sikerült bekezdeni. Én húztam egy elég merészt, és RA7C-s gumikkal mentünk ki az óriási melegben. Abból kiindulva, hogy a Pusztavám-Oroszlány gyorsaságin alig vannak komolyabb kanyarok, viszont a féktávok nagyon fontosok voltak, ráadásul nagy részük fehér aszfalton volt, úgy voltam vele, hogy felrakjuk a valamivel lágyabb gumikat. Nem melegítettük túl őket a gyorsasági előtt és nagyon jól működtek. Sikerült velük egy elég fickósat jönni, pedig akadt néhány kanyar, amit pályabejáráson a forgalom miatt nem jól írtunk fel. Valahogy mindig abban a 3-4 kanyarban, amiben bizonytalanok voltunk, abban jött szembe velünk valaki, és nem tudtuk egyszerűen átírni. Mondjuk azt, hogy nem mertük átírni kisebbre, de szerettük volna a következő körön ezeket a hibákat kijavítani. Kőhányás az valami fantasztikus gyorsasági, szerintem nem nagyon van még egy ilyen pálya Magyarországon, amin ennyire nagy tempóval lehet végig menni, és ennyire jól meg lehet találni a ritmusát. Elég tempós résszel kezd bele az ember, majd ott a közepe, a fakihordásos rész. Az egy kicsit lelassított, de borzalmasan élveztük. Minimális hibák voltak benne, nagyon jó lett rá az itinerünk, jól sikerült lejönni rajta, az időeredmény is nagyjából ezt mutatta.
Nagyveleg most sem lett a kedvencünk, az ilyen bezzeg pálya, tudod, hogy most már azért is végig megyek rajta úgy, hogy az tényleg jó lesz. A belső kamerás felvételnél fel is röhögtünk, hogy itt van ez a rohadt kanyar, amelyikben tavaly kicsúsztunk, és valószínűleg a bajnoki címünk tavaly ezen a gyorson úszott el egy kieséssel. Azt (is) igyekeztünk nagyon jól letolni, borzalmasan élveztük, főleg a tempós részét, a szélesen. Ám az egyik lassítóból kijövet valami történt, a difi elkezdett egyre hangosabban búgni. Akkor még nem tudtuk beazonosítani a hang forrását, de visszább vettem a gázból, mert nem tudtam, hogy most ez a motorból, a hajtásból, vagy honnan jön, de nem akartunk nagy kárt tenni semmiben. Csak el akartunk érni a Sóstói stadionig. A több, mint húsz kilométeres etapon nem erősödött a hang, nem lett rosszabb. A szervizparkban igyekeztünk mindent megtenni, hogy elhárítsuk a hibát, de kiderült, hogy a differenciálmű belsejéből jött a búgás, ami azért volt baj, mert azon kívül minden más volt nálunk, így nem tudtuk orvosolni ezt a gondot. Csak reménykedhettünk. Ezen kívül minden hibátlan volt egy csavar se lazult fel a kocsin, ezért megpróbálunk a következő körre kimenni, ha túlélte volna még azt a kört, jó lett volna, próbáltunk célba érni. Erre módosult a nyerni akarás terve a második körre, szurkoltunk, hogy csak érjünk végig valahogy. Etapon meg kellett előznünk egy kamionsort, ami két kamionból állt és a kigyorsításkor valami leesett a diffin belülről. Már tudjuk, hogy a kúpkeréknek az egyik foga tört le sajnos. Elkezdett darálni, ez borzalmasan nagy hanggal járt, illetve éreztem is, hogy elkezdett akadni a hajtáslánc, úgyhogy szépen kiálltunk az út szélére.
Folytatás Győrben?
Oda mindenféleképpen el szeretnénk menni. Az elmúlt három évben mindig azt mondtam, hogy tök sikeresen célba érkeztünk, és nagyon minimális hibák voltak az autóval. Idén valahogy ez az év nem erről szólt. A 2023-as Rally Hungary végén történt valami a hajtáslánccal, azóta egyszerűen nem találjuk a megoldását. Vagyis tudom mit kellene tenni, csak az sajnos az anyagi keretünkbe nem fog beleférni egyelőre. Ezzel együtt is szeretnénk elmenni Győrbe. Meglátjuk milyen pályák lesznek, de a Rábaringet nagyon szívesen kihagynánk az életünkből, nekünk nem fekszenek a nagy, reptér jellegű pályák, a nagyon szélesek, én sokkal jobban érzem magamat a szűkön, bent az erdőben. A részvételünk annak is a függvénye, hogy megjönnek e a szükséges alkatrészek, mert sajnos annyira elkoptak már ezekhez a BMW-khez nagyobb számú áttételek, hogy kb. majdhogynem lehetetlen beszerezni őket. Külföldről intézünk egy áttételt, aztán majd meglátjuk, hogy mi lesz… Ha megérkezik, beválik és le tudjuk tesztelni az autót, akkor mindenféleképpen szeretnénk Győrben rajthoz állni.
Rallye2.hu/ORB2.hu – Salánki Gábor