Mivel a miskolci beszámolók igen kis számban érkeztek meg hozzánk eddig, (és ezzel a mondattal nem azt akarom sugallni, hogy várjuk őket. Vagy mégis ezt gondolom? 😉 ) ezért, amíg befutnak felelevenítjük kicsit a Navigátorok mesélték című sorozatunkat, amiben ezúttal Németh Fruzsi munkásságával ismerkedhettek meg.
Rallye2.hu: Miért éppen a jobb1-ben ülsz?
Németh Fruzsina: Nem hiszem, hogy alkalmas lennék a baloldalra, a jobbra, viszont annál inkább, 🙂 És így, én diktálok! 🙂 Mindenben… 🙂
Rallye2.hu: Ki a kedvenc navigátorod itthon és külföldön és miért pont ő?
Németh Fruzsina: Folee. 🙂 Nem igazán emelnék ki senkit, főleg nem az itthoni mezőnyből. Én mindenkinek elismerem a munkáját, azt gondolom, hogy navigálni elég összetett feladat, így mindenki, aki ezzel foglalkozik, elismerést érdemel. Aki nagyon sokat segített nekem a „házi praktikákban”, az Veszpréminé Éva. Igazán hasznos dolgokat tanulhattam tőle. Külföldi navigátorok közül, nagy hatással volt rám Ilka Minor, akit, ha jól emlékszem 2005-ben Ausztriában, az év sportolónőjének választottak, nem mellesleg ott született, ahol én iskolába jártam egy ideig, Klagenfurtban. 🙂
Rallye2.hu: Milyen itinert írsz?
Németh Fruzsina: Igyekszem nagyon részletes itinert írni. Ha lehet, minden apróságot megjelölök, ha adódik egy olyan szituáció, amikor vissza kell találni az itinerben, akkor ezek az információk jól jöhetnek. Dezső mellett egy teljesen új itinert kellett megtanulnom.
igen. Eddig 1-6-ig számoztuk a kanyarokat, erőségük szerint. Dezső pedig sebességi fokozatra íratja, fordított itinert használ. A 2010-es szezonban 2szer álltunk közösen a rathoz, úgyhogy volt időm beleszokni.
Rallye2.hu: Kik mellett navigáltál már?
Németh Fruzsina: A repertoárom nem túl széles. Édesapámmal kezdtem a versenyzést, amikor még amatőr kupasorozatban vettünk részt. Lehetőségem volt, 1-2 autót kipróbálni. Amikor felkerültünk Rallye2-be, nem szerettem volna váltani. Apuval tökéletes az összhang, így meg sem fordult a fejemben a váltás gondolata. Volt 1-2 olyan verseny, amin mi nem indultunk, ilyenkor néha kisegítettem valakit. De őszintén szólva, nem szerettem volna más mellé ülni.
Rallye2.hu: Kedvenc pilótád?
Németh Fruzsina: APU, 🙂 Tomi. 🙂
Rallye2.hu: Nagyon összetett feladatnak érzed a navigálást?
Németh Fruzsina: Igen. Rengeteg járulékos feladat van a navigálás mellett, amit egy navigátornak el kell látnia. A szabályismereten és az időszámításon túl, az etapokra figyelni, tudni, hogy mikor hova kell menni stb… De azt gondolom, hogy a legfontosabb, hogy az ember képes legyen alkalmazkodni, és felvenni a sokszor változó ritmust.
Rallye2.hu: Miben segítesz még a navigáláson kívül egy verseny vagy a felkészülés során?
Németh Fruzsina: A korábbi tapasztalat szerint, szállásfoglalás, főzés. 🙂
Rallye2.hu: Melyik a kedvenc pályád?
Németh Fruzsina: Bükkszentlászló – Bükkszentkereszt.
Rallye2.hu: Etapon milyen feladataid vannak?
Németh Fruzsina: „Kérem a vizet, kérek egy cigit, egy zsepit…” kiszolgáló funkció.
Rallye2.hu: Kedvenc sztorid?
Németh Fruzsina: Igazából, az elmúlt években nem volt olyan verseny, amin ne lett volna valami kaland, bosszúság, vagy poén, úgyhogy azt hiszem, hogy nálunk minden verseny egy külön sztori
Rallye2.hu: Hogy emlékszel vissza a 2010-es évre? Mit vársz a 2011-től?
Németh Fruzsina: A 2010-es évem sajnos nagyon rosszul indult. A támogatóink nagy része a „válságnak” köszönhetően kidőlt. Így nem tudtuk vállalni a szezont. Ennek köszönhetően nagyon sok megtisztelő felkérést kaptam, jobbnál-jobb autókba, de sajnos a megváltozott időbeosztásomnak köszönhetően nem tudtam elvállalni egyiket sem. Pedig… 🙂
Na ekkor jött a képbe Dezső, akinek segítség kellett és két alkalommal ültem be mellé 2010-ben. Szerencsére az Rallye2 viszonylag kevesebb időáldozattal jár, így ezt el tudta vállalni. Illetve Tomival megjártuk Aradot, ami az év legnagyobb élménye volt. Mivel az idei évet sem sikerült összetennünk Apuval, Dezsőéktől jött a megkeresés, hogy a 2011-es szezonra üljek be. Sok háttérmunkát igényelt a dolog, de végül sikerült megoldanom, hogy ott lehessek minden versenyen. Idén nagyon sok változás történt az életemben, úgyhogy egy új autó, új pilótával már igazán belefért. 🙂
Rallye2.hu: Estél e már? Sztori…
Németh Fruzsina: Valamilyen csoda folytán, amikor igazán nagy esésről volt szó, én soha nem ültem bent, mindig előtte kiszálltam. Úgyhogy ilyen élményem nincs, és örülnék is neki, ha az utolsó évem is békés lenne. 🙂 De persze benne van…
Rallye2.hu: Mivel gyorsítod illetve lassítod a pilótádat?
Németh Fruzsina: Rátenyerelek a lábára vagy ütöm a fejét. 🙂
Rallye2.hu: Olvasod csak az itinert vagy figyelsz a pilótád „lelkiállapotára” is? Nyugtatod, gyorsítod, letolod, dicséred?
Németh Fruzsina: A felsoroltak mindegyike igaz. Ahogy már említettem, fontos hogy a megváltozott „dolgokhoz” tudjuk alkalmazkodni, és ez a lelkiállapotra is igaz, nem csak a tempóra.
Rallye2.hu: Hogy kerültél a rallye-ba és a jobb1-be?
Németh Fruzsina: A sztori viszonylag régi és egyszerű. Nagypapa, apa, majd a lány…
7 évesen vitt ki először Apu egy Mecsek Rallye-ra. Azóta folyamatosan jártam vele a pályákat. Kísértem versenyekre… Amikor 14 éves voltam, megengedte, hogy beüljek egy gyorsra a Balatonyi Árpi mellé, 🙂 ezt viszonylag könnyen el lehet képzelni, óriási élmény volt, na amikor betöltöttem a 18-at elkezdhettem egész versenyeket navigálni, aztán jött a licence. Viszonylag ez egy koncepcionált dolog volt a szüleim részéről, amiért mindig dühös voltam, de utólag visszatekintve, jobb, ha az ember életében mindennek megvan a maga ideje…
Rallye2.hu: Tudtok e segíteni és ha igen, akkor mit műszaki gond esetén?
Németh Fruzsina: Ha olyan problémával találkozok, amivel már egyszer sikerült, akkor megy… Ha új dologról van szó, akkor egyáltalán nem. Viszont tudok kereket cserélni. 🙂
Rallye2.hu: Pilótához alkalmazkodsz e vagy saját itinered „erőlteted” a pilótára?
Németh Fruzsina: Alkalmazkodok, de magamnak sok mindennel kiegészítem, amit nem olvasok be, de nekem információ értékű.
Rallye2.hu: Te tanítod a saját itineredre a pilótát vagy te tanulod meg az ő általa kívántakat?
Németh Fruzsina: Én tanulok.
Rallye2.hu: Hányszor jártok pályát?
Németh Fruzsina: Eddig a 3 nekünk bejött.
Rallye2.hu: Murva vagy aszfalt inkább a kedvenced?
Németh Fruzsina: Mindkettőt szeretem.
Rallye2.hu: Váratlan helyzetekből miként tudsz visszatérni a normál viszonyokhoz?
Németh Fruzsina: Óriási előnyöm, hogy viszonylag nyugodt a természetem, és nem esek könnyen pánikba. (Na jó, egyszer azért ez is sikerült, amikor azt hittem, hogy elhagytam a menetlevelet, de végül meglett 🙂 ) Szeretem a váratlan helyzeteket és a kihívásokat. Azt gondolom, hogy ezekből nagyon sokat tanulhat az ember