Sokszor és sok helyen hangoztatják, hogy a rallye is egy csapatsport, mégis legtöbbször csak a pilóták nevét emelik ki a híradásokban. A dobogóra állhatott Loeb, Hirvonen és Sordo. Oké! 🙂 De erről nem csak ők tehetnek. Egyik legfontosabb segítője a csapatán kívül  a sofőrnek a mellette „utazó” navigátor, akikről néha méltatlanul keveset lehet hallani, holott nekik is rengeteget kell tenniük egy-egy sikerért. A Rallye2 történelmi sorozatunkon kívül, most egy másik, remélhetőleg új sorozatot indítunk útjára, amelyben a navigátorokat faggatjuk. Az egyenlő pályák, egyenlő esélyek filozófia jegyében, a navigátor hölgyek és urak egy teljesen megegyező kérdéssort kaptak és kapnak tőlünk, amire ki-ki a saját tapasztalatai szerint válaszol majd, miközben persze a saját gondolataikat is hozzáfűzhetik a mitfárerek a „beszélgetésekhez”. Elsőként a Rallye2 2010-es abszolút bajnok navigátora Kozma László válaszolt a kérdéssorra, így most az ő munkásságával ismerkedhettek meg. Laci mögött csak két perccel maradt le Borbás Attila, így a következő körben, az ő válaszait olvashatjátok majd hamarosan.

Rallye2.hu: Miért éppen a jobb1-ben ülsz?

Kozma Laci: Azért, mert nem a bal1-ben ülök! 🙂 De komolyra fordítva a szót, néhány évvel ezelőtt egy verseny erejéig megüresedett Bereczki Norbi mellett az akkori versenyautójának navigátor széke. Hülye lettem volna nemet mondani egy Mitsubishire! 🙂 Többen is feltették a kérdést, de elsőként Soós Szabi barátom kérdezte, hogy miért is vállalom ezt el, hiszen én abban az időszakban is (meg előtte is) Rallye1-ben, pilótaként „dolgoztam” a saját VFTS-emben. Akkor is azt mondtam, és most is, hogy ez egy óriási kihívás. Beülni jobb oldalra, annak tükrében, hogy 1989-ben navigátorként kezdtem pályafutásom az akkori „ikon” Kiss Attila oldalán egy Ladában! Azóta eltelt jó pár év és csak beugróként diktáltam az itinert pár embernek, de az utóbbi néhány évben annyi pozitívum ért Norbi mellet, hogy ki sem lehet robbantani engem a jobb oldalról! 🙂 Azt gondolom, teljen mindegy, hogy az ember melyik oldalon ül, ha ekkora sikereket könyvelhet el, mint amilyeneket legutóbb mi elértünk!

Rallye2.hu: Ki a kedvenc navigátorod itthon és külföldön és miért pont ő?

Kozma Laci: Ez az egyik legnehezebb kérdés, mert rengeteg nagyon-nagyon tehetséges navigátor van itthon és külföldön egyaránt. A „kinti” egyik kedvencem Louis Moya (Carlos Sainz embere), vele személyesen is sikerült találkoznom egy San Remo Rallye alkalmával, de aki ismeri, az tudja: na őt azért nehéz lenne utánozni! 🙂
Az itthoniak közül csak azért mondanám Kerekes Józsit, mert ő az, aki ült mellettem, és sokat tanultam tőle. Joti egy nagyon tapasztalt navigátor, Magyarországon kevés ember van, aki mellett nem ült még, és nem kis emberekről van szó! Még egy nagyon fontos dolgot szeretnék megemlíteni ezzel a kérdéssel kapcsolatban. Rengeteg belső felvételt nézek, amikből nagyon sokat lehet tanulni, és az a tapasztalatom, hogy egyre több női navigátor van pici országunkban, és nem is akármilyenek! Le a kalappal előttük, minden tiszteletem az övék!

Rallye2.hu: Milyen itinert írsz?

Kozma Laci: Amilyet az „ember” megkíván! Másképp kell egy „Kesának”(Kiss Attila), másképp kell egy Támcsu Zolinak (mondjuk neki teljesen mindegy mit mondok), és másképp kell Norbinak is. A legutóbbi a legletisztultabb: egyenesek hossza+ bukkanók+optikai bukkanók+a kanyarok erőssége (1-től 5-ig) a tempó függvényéhez képest, és még ehhez jönnek a kiegészítő információk, amik sokszor fontosabbak, mint maga a kanyar!

Rallye2.hu: Kik mellett navigáltál már?

Kozma Laci: Kiss Attila,Raus Tibi, Támcsu Zoli, Doby Dénes, Trencsényi Józsi, Szalontai Attila, Bereczki Norbi….. huuhhhh azt hiszem ennyi, és elnézést ha valakit kihagytam…. 🙂

Rallye2.hu: Kedvenc pilótád?

Kozma Laci: Megint nehéz helyzetbe hoztál… A külföldiek közül talán a Finn vonal áll közelebb a szívemhez: Juha Kankunnen, Mikko Hirvonen és társaik, de ne felejtsük azért el Colin McCrae-t sem…Hazaiak közül nem szeretnék senkit sem kiemelni,mert napi kapcsolatban vagyok vele és nem szeretném, ha félre értené… 🙂 🙂 🙂

Rallye2.hu: Mennyire érzed összetett feladatnak a navigálást?

Kozma Laci: Az egyik legösszetettebb dolog a versenyzésben. Azért tudom ezt mondani, mert amikor vezetek, sokkal kevésbé izgulok, mint amikor navigálok. Sokszor még túl is lihegem a feladataimat, és ha higgadtabb lennék, akkor ugyanezt tudnám sugározni a pilóta felé is. Ez nagyon fontos dolog!

Rallye2.hu: Miben segítesz még a navigáláson kívül egy verseny vagy a felkészülés során?

Kozma Laci: Annyira profi a csapatunk, hála Soós Szabinak, Nagy Zsoltinak, Sári Gabinak, Pazonyi Tominak, hogy maximálisan minden terhet levesznek a vállunkról, és nekünk csak, és csakis a versennyel kell foglalkoznunk. Köszönet nekik érte…

Rallye2.hu: Melyik a kedvenc pályád?

Kozma Laci: Meszes-Rakaca oda-vissza 20 éve! 🙂
De komolyra a szót megint, azt hiszem a bükkszentkereszti, de abból is a régi töredezett aszfaltos verzió. De sorolhatnám az összes murvát, mert azért a rallye az ettől rallye!

Rallye2.hu: Etapon milyen feladataid vannak?

Kozma Laci: Meszes és Bükkszentkereszt között aludni! 🙂 Tehát, mint minden navigátornak, útvonalat, itinert, olvasni, számolni az időt az IE-ig stb,stb,stb, ezenkívül az „emberem” fejére koppintani,hogy most már a következő gyorson nem kell annyira rohanni, mert egy fél perc előnyünk van! 🙂

Rallye2.hu: Kedvenc sztorid?

Kozma Laci: …és egyben legkedvesebb élményem,amikor a hóhért akasztották, tehát amikor 2009-ben Norbi navigált nekem a VFTS-ben. Óriási volt, embert így még nem láttatok besz@.ni! 😀 Közvetlen a gyors előtt, beöltözve kulacsból szívás, tolóablak elhúzás 10-szer oda-vissza, GPS kapcsolás, megint szívás, megint ablak elhúzás… na ez megvan videón is, no comment, de a feladatát itt is maximálisan megoldotta!

Rallye2.hu: Hogy emlékszel vissza a 2010-es évre? Mit vársz a 2011-től?

Kozma Laci: Ahogy Lukács Laci a Tankcsapdából megénekelte: „…ez volt életem eddigi legjobb éve…” Bajnok az ember életében nem sokszor adatik meg, és minden túlzás nélkül azt gondolom, hogy megérdemeltük! 2011-ben pedig balesetmentes, de főleg műszaki hiba mentes versenyeket kívánok nemcsak magunknak, de minden versenyzőtársamnak!

Rallye2.hu: Estél e már? Sztori…

Kozma Laci: Két kezemen már nem tudnám megszámolni mennyit estem, de a legnagyobb bukásom szintén Kiss Attila nevéhez fűződik! Bajna-Lábatlan gyorsasági réges-rég… a dobbantos balosban, edzésen visszafelé, amikor még nem volt sebességmérő a „pályabejáráson”! A történetnek itt messze nincs vége, de akit érdekel, annak inkább személyesen elmesélem… 🙂

Rallye2.hu: Mivel gyorsítod, illetve lassítod a pilótádat?

Kozma Laci: Nem kell őt gyorsítani, a mellékelt ábra mutatja! Lassítani? Hááát… volt rá példa, de nem jellemző, talán egyszer kétszer kellet szólni, ha belendült!

Rallye2.hu: Olvasod csak az itinert vagy figyelsz a pilótád „lelkiállapotára” is? Nyugtatod, gyorsítod, letolod, dicséred?

Kozma Laci: Nagyon fontos, hogy nemcsak fel kell olvasni, hanem látni kell a sorok között és, ha felnézek, az úton is tudjam, hogy hol tartok, ezzel egyben meg is nyugtatom a pilótát! Ha ő elhiszi, amit mondok, akkor különösebb gond nem lehet, és ez a bizalom azt hiszem közöttünk megvan!

Rallye2.hu: Pilótához alkalmazkodsz e vagy saját itinered „erőlteted” a pilótára?

Kozma Laci: Abszolút a pilótához alkalmazkodok,de szerintem ezzel mindenki így van!

Rallye2.hu: Te tanítod a saját itineredre a pilótát vagy te tanulod meg az ő általa kívántakat?

Kozma Laci: Én tanulom meg az ő általa kívántakat!

Rallye2.hu: Hányszor jártok pályát?

Kozma Laci: Ez nagyon változó, idő és pénz kérdése ebben a sportban minden, még a tréning is. Régebben többet mentünk egy-egy pályán, de amióta összeszoktunk, már azt figyeltük meg, hogy egy szakaszon kétszer-háromszor végig megyünk, már szinte tudnánk élesben is menni, aminek ettől az évtől lesz nagyon nagy jelentősége, hiszen a Román Bajnokság versenyein maximum 3 alkalommal lehet egy pályán végigmenni tréningen. Na itt kezdődik a rallye! 🙂

Rallye2.hu: Murva vagy aszfalt inkább a kedvenced?

Kozma Laci: Ez nem kérdés! 🙂  Persze, hogy murva.

Rallye2.hu: Váratlan helyzetekből miként tudsz visszatérni a normál viszonyokhoz?

Kozma Laci: Jól hozzászoktam az évek alatt a váratlan helyzetekhez, nem gond, ha becsúszunk, nem vagyok félős típus, ha a megfelelő ember mellett ülök.

Rallye2.hu: Hogy építettek fel egy versenyt?

Kozma Laci: A Logisztika Soós Szabi feladata, nekünk tényleg csak a verseny oroszlán része marad: AZ ORDÍTÁS! Ááááááá……. 🙂

Rallye2.hu: Köszönöm a beszélgetést!

Ha tetszett a cikkünk kérlek oszd meg másokkal is!