Markó Tibor 3Még el sem rajtolt a Baranya Kupa máris hatalmas érvágást könyvelhetett el a rendezőség, hiszen 2013-ban a sprintversenyzők nem lehetnek ott a Komló központú rendezvényen. Markó Tibi persze nem az a „beletörődöm gyerek” és elkezdett ötletelni, szeretne minél több versenyzőnek lehetőséget adni az augusztus 24-25-i versenyen, amiről nagyon sok részletet árult el a Rallye2.hu érdeklődésére.

Rallye2.hu: Sokszor megszereztétek már az „Az év Rallye2-es versenye” címet. Idén újítotok valamit a titulus megtartásáért, vagy a hagyományos jól bevált receptet alkalmazzátok?

Markó Tibor: 2003 óta rendezünk önálló Rallye2-es versenyeket, és ez idő alatt ezt szinte kizárólag mi mondhatjuk el magunkról Magyarországon. Talán egy ilyen önálló Rallye2 rendezvény volt még 2006-ban, Várpalotán a székesfehérvári csapat rendezésében. Igazából úgy vélem, hogy túl sok mindenben már nem tudunk megújulni, a cél, hogy a lehetőségeink mentén a lehető legjobb és leginkább versenyzőbarát versenyt rendezzük meg az idén is. Ez azt jelenti, hogy elsősorban az anyagi lehetőségek diktálnak, és mi a rendelkezésünkre álló keretből most is egy olyan Baranya Kupát szeretnénk csinálni, aminek a végén mindenki mosolyogva távozik.

Rallye2.hu: A jelenlegi állás szerint úgy tűnik, nem indulhatnak az idei Baranya Kupán az amatőrök, a sprintes versenyzők. Hogy érint ez titeket, rendezőket?

Markó Tibor: Az idei esztendőben a rallye szakág vezetése több fronton is átszervezte a sprintes dolgokat és ennek esett áldozatul az a lehetőség is, ami az elmúlt három-négy esztendőben kiválóan működött, hogy népes „amatőr” mezőny indulhatott el ezen a versenyen. Persze ezt 2013-ban is így szerettük volna. Pont úgy kívántuk engedélyeztetni ezt a mezőnyt, ahogy ez a Mikulás vagy a Szilveszter Rallye-k esetében történik, hiszen ott is mehetnek az amatőrök. Annyi különbség lett volna, hogy mi ezúttal is melléjük tettünk volna egy országos bajnoki futamot, mivel a Baranya Kupa elsősorban a Rallye2 és a Historic bajnokságról szól. Ennek a futamnak szüksége van (lenne) az amatőr mezőny által jelentett „támogatásra”, de erre sajnos nem adott engedélyt a szakág vezetés. A legfájóbb pedig, hogy az amatőrök tiltása miatt, a verseny költségvetéséből kieső bevétel pótlására sajnos eddig nem találtunk semmilyen használható alternatívát. Nincs sem ötletünk, sem tanácsunk, javaslatunk arra vonatkozóan, hogy a kieső pénzt honnan tudnánk előteremteni és ez nagyon megnehezíti az idén a Baranya Kupa életben tartását, megvalósíthatóságát.

Rallye2.hu: Mi lehet szerinted az oka ennek a döntésnek?

Markó Tibor: Úgy gondolom, hogy olyan mérvű változásokat, – az élet bármely területén – mint amiket az RSB az idei év eleje óta bevezetett a sprintekre vonatkozóan, azt másképp nem lehet kivitelezni, csak így: vagy bevezeted, vagy nem. Ebben egyet is értek velük. Bevallom, – mivel a sprintversenyek okán több más rendezővel együtt én is érintett vagyok, nem is kicsit – nem értek egyet minden vezetői intézkedéssel. Sajnos eddig még nem igazolódott be maradéktalanul a döntések helyessége. Minden esetre én is bízom abban, hogy a végén mégis igazuk lesz a vezetőknek, és nem hiába mentek és mennek végbe ezek a változások. Érthető, hogy a sikeres(ebb) jövő érdekében a jelenben kell áldozatokat hozni, vállalni! Ez világos! Türelmesen várjuk, hogy az áldozat hozatalunk után jöjjön végre a beígért változás, a virágzás…

Rallye2.hu: Többféle megoldáson is dolgoztok annak érdekében, hogy a hoppon maradt jelentős létszámú sprintes versenyző közül jó néhány ott lehessen a versenyen. Mik ezek a lehetőségek? Hallottunk már az úgynevezett „napi licencről” is. Folytattatok e már egyeztetést erről az RSB-vel? Ha van rá lehetőség, akkor nagyon át kell építeni a versenyre a sprintes, túrás autókat, vagy lesz valami könnyítés, minimális változtatással elfogadják őket?

Markó Tibor: Alapvetően onnan indult ez az egész, hogy megoldást keresve kezdtem el törni a fejem azután, hogy az RSB elutasította az országos meghívásos kategória kiírásának lehetőségét a Baranya Kupán. Tehát én azon gondolkodtam, hogy mivel tudnánk helyettesíteni a kieső bevételeket, amire nagy szüksége van a versenynek. Sokan nem tudják, de a Baranya Kupa árban tulajdonképpen megfelel egy egy napos ORB versenynek. Ugyanolyan költségei vannak, mint egy Rallye1-es verseny komolyabb versenynapjának. A különbség viszont a bevételi oldalon jelentős: míg az ORB versenyeken átlag 140.000 Ft körül van a nevezési díj, a Rallye2 esetében ez csupán 43.500 Ft. Ez jól mutatja, hogy mennyire nincsenek arányban a dolgok és, hogy miért van (lenne) szükség az országos meghívásos mezőnyre. Ezért született meg a fejemben a gondolat, hogy jelenleg nincs a rallyeban napi licenc és, hogy miért nem csinálunk ilyet? Azért, hogy ezzel a lehetőséggel az amatőrök a sprintesek, az RTE versenyzői is bele tudjanak kóstolni a Rallye2-be. Ezért vetettem fel ezt a gondolatot és ezért dolgoztam ki ennek a szisztémáját – figyelembe véve a rallycrossban és a tereprallyeban meglévő példát – és elkészítettem az alapjait ennek a lehetőségnek. Jelenleg úgy tűnik, hogy ezt az RSB is támogatja és az IB is elvi támogatását adta a tervre. Ha jól tudom, a Szövetség dolgozik azon, hogy ezt az elképzelést megfelelően szabályokba foglalják. Ha ez sikerül, akkor már a Baranya Kupától élhetnének a versenyzők ezzel a lehetőséggel. Nem az ezzel a cél, hogy a sprintes versenyzőket behúzzuk a Rallye2-be, nem az a cél, hogy az RTE mezőnyét behúzzuk a Rallye2-be, hanem az a cél, hogy ezek a versenyzők bele tudjanak kóstolni a Rallye2 világába. Ám ha az elkövetkező időkben van kedvük a srácoknak kipróbálni magukat ilyen versenyeken, akkor ezt már jóval költséghatékonyabb módon tudják majd megtenni, mint ahogy most egy éves licenc esetében alakulnak a költségek. A Baranya Kupa egy 85 kilométeres gyorsasági távú Rallye2 és Historic bajnoki verseny lesz, amin, ha van a versenyzőnek egy műszakilag megfelelő autója – akár sprintes, akár RTE-s- akkor minimális befektetéssel egy egyszeri alkalomra szóló licencet válthat a sportorvosi vizsgálat elvégzését és szabályismereti vizsga letételét követően. Ezzel az adott Rallye2-es versenyen részt vehet. Bajnoki pontot nem fog kapni, de ha tönkre veri a kategóriáját, vagy a komplett mezőnyt akkor szép nagy serleget viszont igen. Ha pedig megtetszik neki a bajnokság vagy a verseny, akkor adott esetben válthatna normál licencet, aminek az árába beszámításra kerülne a napi licencért már kifizetett pénz. Ha pedig valóban csak kóstoló volt a kiruccanás és nem kíván többször a Rallye2-ben versenyezni vissza mehet oda, ahonnan jött, semmi kötelezettsége nincs a lefutott verseny után.

Markó Tibor 4.

Rallye2.hu: Mit gondolsz egy friss, napos licences versenyző autóját egy technikai ellenőrzésen vagy gépátvételen ugyanúgy fogják elbírálni, mint egy régi Rallye2-es autót?

Markó Tibor: Ez lehet az egyik legnagyobb buktatója ennek a történetnek. A törvényi, illetve a sportszabályi környezet változása okán a Magyar Nemzeti Autósport Szövetség Autós Technikai Bizottsága kis túlzással hatósági jogkörrel rendelkezik és ez nem csak jogosultságot, hanem kötelezettséget is jelent. Ezért egyre szigorúbban vesznek górcső alá dolgokat. Például ez rögtön úgy kezdődik, hogy – az első nagy rosta- az autónak megfelelő papírokkal, dokumentációkkal kell rendelkeznie. Kell, hogy legyen rendszáma. Viszont ha van rendszáma és műszaki vizsgája, akkor azt is ellenőrzik, hogy az autó versenyautónak van e műszakiztatva, átalakítási engedéllyel, vagy csak simán műszakija van, mert ugye ez sem mindegy. Ezután jön a bukócső és annak a dokumentációjának az ellenőrzése, ahol nyilván meg kell, hogy feleljen minden a Rallye2-re vonatkozó szabályoknak. Ha eddig eljutott az autó, akkor mondhatjuk, hogy megvan a sporteszköz, a többit pedig én, mint a Baranya Kupa rendezője megszervezem a helyszínre. Gondolok itt az oktatásra, szabályismereti vizsgára, sportorvosi vizsgálatra, és így tudnak részt venni a napi licencesek a Rallye2-es futamon. Nagy rosta lesz a technikai oldal, ajánlom, hogy mindenki alaposan készítse fel az autóját a szabályok maximális figyelembe vételével, mert az senkinek sem jó, ha egy páros versenye már a rajt előtt véget ér! Mi, mint Magyarország legrégebben működő szervezett sprintbajnokságának a szervezői igyekszünk egyre inkább abba az irányba menni a szabályainkkal, hogy ha valaki a tovább lépésen gondolkodik, akkor az ne legyen akadály, hogy ne jelentsen túl nagy költséget és munkát a felfelé váltás. Nyilván a sprintesek között többen is vannak, akiknek nem rendelkezik papíros autóval, így ők ebből a lehetőségből sajnos kiesnek. De ha már valaki papíros autóból épít versenyautót, akkor próbáljuk abba az irányba terelgetni a szabályainkkal, hogy ha fel akar lépni Rallye2-be vagy RTE-be, akkor ne kelljen szétvágni és újra építeni az egész autóját ezért a célért.

Rallye2.hu: Akik napi licencet kapnak azoknak napi gépkönyv is jár?

Markó Tibor: Nincs napi gépkönyv. Ez az egyik fontos dolog, hogy a gépkönyv az normál gépkönyv. Az ATB sajnos nem állt be abba a sorba, amibe beállt a szövetség többi képviselője. A napi licencel nyilván az a cél, hogy olcsóbb legyen a licenc ára, valamint a biztosítás összege. Ezzel szeretnénk szélesebbre nyitni az autósport, a rallye kapuját, hogy életben maradjon ez a sport. Ezt a szándékot értik és támogatják az RSB és az IB tagjai is, így a napi licence költségterhei csökkennek is. Az ATB viszont egy fillért sem enged az előírt pénzösszegekből, ezért lesz teljes értékű a gépkönyv és ezért is fognak minden apró részletet szigorúan megkérni és betartatni.

Rallye2.hu: Beteltek e már az előfutóknak fent tartott helyek?

Markó Tibor: Nem, vannak még helyek, ugyan korlátozott számban de még lehet jelentkezni, előfutónak, amennyiben itt is megvannak az alapvető műszaki feltételek. Akit érdekel a dolog, az kérem, hogy írjon e-mailt a marcoracingteamkft@gmail.com címre!

Rallye2.hu: Már benne vagyunk a verseny előtti egy hónapban. Mikor lesz elérhető a versenykiírás, illetve mit árulhatsz el a pályákról és a verseny menetéről?

Markó Tibor: A kiírás a napokban várható, sőt remélem mire ez az interjú a közönség számára elérhető lesz, akkora már a Baranya Kupa kiírását is böngészhetjük az Interneten. Kétnapos, költséghatékony verseny lesz 2013-ban is a Baranya Kupa, akár egyszeri idegenben alvással is megoldható. Szombaton a technikai és adminisztratív átvétel mellett fog zajlani a pályabejárás, majd délután csinálunk egy prológot. Ezúttal nem Komlón, hanem Zobákpusztán. Vasárnap pedig reggeltől estig versenyzünk. Csak közúti szakaszokon versenyzünk, mert szeptemberben bőgnek a szarvasok ezért az erdészeti utakat már nem használhatjuk. A gyorsok a Remeterét-Árpádtető (9 km), Hetvehely-Kővágószöllős (11,5 km), ill. a Kővágószőlős – Hetvehely (10,8km) lesznek. Ez a három pálya szerepel a programban. Zobákon csak a prológon lehet majd autózni, az idén nem lesz gyorsasági szakasz. Fontos tudni, hogy a versenykiírásban több szálláslehetőség is megtalálható lesz, velük szokásunk szerint egyeztettünk, és a versenyzőknek szeretnénk segíteni ezzel, hogy kedvezményesen tudjanak szállást foglalni a verseny idejére. Minden csapatnak és érdeklődőnek szívből ajánlom ezeket figyelmébe! Az szintén fontos, hogy a verseny minden pillanata ingyenes lesz, nem szedünk sehol semmilyen belépőt, és elmondhatom zárszóként, hogy mi – pont úgy, mint 2003 óta minden évben- nagy szeretettel várjuk a Rallye2 és természetesen a Historic bajnokság mezőnyét, csapatait és szurkolóit is a Baranyába!

Rallye2.hu: Természetesen mi is ott leszünk! Köszönjük a beszélgetést és sikeres munkát kívánunk nektek az előttünk álló egy hónapra, a Baranya Kupára és az azt követő gumipakolásra is! 🙂

Salánki Gábor

Ha tetszett a cikkünk kérlek oszd meg másokkal is!