Navigátorok mesélték című sorozatunkban ezúttal Dombai Szabolccsal készült riportunkat olvashatjátok.

Rallye2.hu: Miért éppen a jobb1-ben ülsz?

Dombai Szabolcs: Talán azért mert tisztában vagyok a vezetési tudásommal,,illetve mindig is navigálni szerettem volna.

Rallye2.hu: Ki a kedvenc navigátorod itthon és külföldön és miért pont ő?

Dombai Szabolcs: Hát erre a kérdésre inkább úgy felelnék, hogy kinek a navigálását szeretném hallani ha én volnék a pilóta. A magyar navigátorok közül Tóth Vili az, akit én is szívesen hallgatnék magam mellett. A külföldi navigátorok közül pedig Nicky Grist, akit nagyon kedvelek.

Rallye2.hu: Milyen itinert írsz?

Dombai Szabolcs: Próbálok mindig könnyen olvasható itinert írni, de én a pilótának szóló kanyar fokozat és az egyenes távolságon illetve a plusz információkon kívül a magam számára is beleírok tájékozódási információt és jeleket. Ezeket természetesen nem olvasom be a pilótának, de egy váratlan szituáció után nagyon sokat segít a ritmus és az itiner megfelelő pontjáról újra diktálni az itinert.

Rallye2.hu: Kik mellett navigáltál már?

Dombai Szabolcs: Amióta navigálok nem sok pilóta mellett ültem, elég kitartó és hűséges navigátornak gondolom magam. Talán ezt a pilóták is alá támasztják, akik mellett ültem. Hát akkor sorrendben a következők: Szabó Krisztián /Szafy/,Fekete Dániel,Harsányi Zsolt,és a végén, de nem utolsó sorban Vankó Imre.

Rallye2.hu: Kedvenc pilótád?

Dombai Szabolcs: Mindig, aki mellett ülök. De félre a tréfát Janika itinere nagyon tetszik, könnyen visszaolvasható lényegre törő, pontos, egyszerű csak tényleg a szükséges információk vannak benne. Szívesen olvasnám az itinert neki.

 

Rallye2.hu: Mennyire érzed összetett feladatnak a navigálást?

Dombai Szabolcs: Szerintem nem bonyolult feladat, de megkíván egy bizonyos rátermettséget és felkészültséget és pontosságot. A navigátorkodás ezektől a dolgoktól függetlenül is elsajátítható és tanulható, mint sok minden más. De egy biztos, aki nem tud, vagy nem akar másod hegedűs lenni az ne csinálja! Mert hát, mint tudjuk, mindig a pilóták kapják a nagyobb figyelmet.

Rallye2.hu: Miben segítesz még a navigáláson kívül egy verseny vagy a felkészülés során?

Dombai Szabolcs: Általában, amiben csak tudok. Ezt mindig az adott verseny és az azt körülvevő helyzet hozza.

Rallye2.hu: Melyik a kedvenc pályád?

Dombai Szabolcs: Én kettőt említenék az egyik Cered a másik pedig a Királdi körgyors.

Rallye2.hu: Etapon milyen feladataid vannak?

Dombai Szabolcs: Általában az etap itinerrel és az etapidővel foglalkozom és elvégzem a szükséges adminisztrációt, illetve ha szükséges tartom telefonon a kapcsolatot a szervizzel.

Rallye2.hu: Hogy emlékszel vissza a 2010-es évre? Mit vársz a 2011-től?

Dombai Szabolcs: A 2010-es év elég nehezen indult de minden nehézség ellenére összeségében egy jó évet zártunk és csak egy hajszál választott el bennünket az F1-es kategória bajnoki címétől. De a második hely is jó eredmény. 2011-es évben marad(t)unk az F1-es kategóriában szeretnénk minél több versenyen elindulni és tisztességesen helytállni.

Rallye2.hu: Estél e már? Sztori…

Rallye2-es versenyen még nem. De azért a legnagyobb esést egy váci amatőr versenyen produkáltuk Szabó Krisztián /Szafy/ barátommal, egy A-s 2107-es Ladával. Ez egy nagy tetőn átfordulás volt. A pálya utolsó kanyarkombinációjában elindult kertesztbe az autó, Szafy próbálta kikorrigálni a csúszást, de az út szélén volt egy fatuskó, amit nem láttunk az megakasztotta az első kereket és átfordította a kocsit a tetején. Na ez nagyot szólt, lett egy szép nagy totálkár meg két hét hátfájás.

Rallye2.hu: Mivel gyorsítod, illetve lassítod a pilótádat?

Dombai Szabolcs: Nem szoktam ilyet csinálni. Ha menet közben Ő engem lassúnak érez, akkor azt szoktam kérni a pilótáktól, hogy az átbeszélóbe csak annyit mondjon „TOVÁBB” és én mondom gyorsabban az itinert.

Rallye2.hu: Olvasod csak az itinert vagy figyelsz a pilótád „lelkiállapotára” is? Nyugtatod, gyorsítod, letolod, dicséred?

Dombai Szabolcs: Általában próbálom jó ütemben maradéktalanul visszaolvasni az itinert, de egy kaland, forgás vagy túlcsúszás után szoktam egy kicsit nyugtatni őket. Hogy ne kezdjen el kapkodni, mert a következő baki ilyenkor az elveszített idő mihamarabbi ledolgozásából és a még inkább feszített tempóból adódik.

Rallye2.hu: Pilótához alkalmazkodsz e vagy saját itinered „erőlteted” a pilótára?

Dombai Szabolcs: Mindig az aktuális pilóta itiner stílusát követem. Szerencsére az eddigi pilótáim többé-kevésbé egyforma itinert diktáltak csak a plusz információ mennyiségében különböztek.

Rallye2.hu: Te tanítod a saját itineredre a pilótát vagy te tanulod meg az ő általa kívántakat?

Dombai Szabolcs: Én próbálom megtanulni az ő általa kívántakat. Szerintem ez így normális.

 

Rallye2.hu: Hányszor jártok pályát?

Dombai Szabolcs: Ez mindig a pilótán múlik, de legalább háromszor-négyszer.

Rallye2.hu: Murva vagy aszfalt inkább a kedvenced?

Dombai Szabolcs: Az aszfalt a kedvencem de a veszprémi lőtér se rossz.

Rallye2.hu: Váratlan helyzetekből miként tudsz visszatérni a normál viszonyokhoz?

Dombai Szabolcs: Próbálok mindig a lehetőségekhez képest gyorsan visszazökkenni és olvasni tovább az itinert.

 

Ha tetszett a cikkünk kérlek oszd meg másokkal is!