Tőzsér Áron, számára hatalmas változást hoz a 2019-es esztendő. Új autóval, új bajnokságban fog szerepelni, egy tetemes szünet után, miközben a Rallye2 mezőnye igencsak megcombosodik az idei szezonra. Az biztos, hogy Ironman-nek és két segítőjének, Győri Kristófnak és Gecs Máténak minden erejére és tudására szüksége lesz, ha az új Citroennel is kupákat akarnak gyűjteni, a hamarosan elrajtoló bajnokságban. Tőzsér Áronnal beszélgettünk a Rallye2-es terveikről, valamint a szükségszerű autóváltásról. (A fotóért köszönet Bitto Zsoltnak)

Keveset láthattunk az elmúlt években, 2017-ben és 2018-ban alig ültél versenyautóban. Mivel tehát számodra az elmúlt két esztendő?

Tavalyelőtt, az akkor évzáró Eger Rallye-n álltam rajthoz utoljára. Az a futam alapvetően nem sikerült volna rosszul, de adódtak technikai problémáink. A motorvezérlővel küzdöttünk és a kuplung is bizonytalankodott. A tempónkat jónak éreztem, amikor gondok nélkül haladtunk. Végül némi küzdelem árán, de befutottunk a Dobó térre. Azóta igazából nem foglalkoztam a rallye-val, sokáig kihasználatlanul állt a BMW-m, nem versenyeztem. Kisebb, bokorugró futamokon mozgattuk át néha az M3-ast. Éles, valódi rallyeversenyen nem vettem részt már régen. Gyermekemmel közösen hódoltam a másik hobbimnak, együtt jártunk autómodell versenyekre. 🙂 Ezzel próbáltam ideiglenesen az autóversenyzés iránti vágyamat csillapítani. Idővel kezdtek felerősödni az elvonási tünetek, így egyre inkább érezhető volt, hogy idén mindenképpen vissza kell térnem a rallyesport világába.

Nemrégiben meg kellett válnod a szeretet BMW-dtől. Azt tudjuk, hogy te egy igazán kemény srác, vagy, nem véletlenül kaptad az Ironman becenevet. Ezért lennék kíváncsi arra, hogy sikerült-e a régi autódat úgy kiengedni a kapun, hogy nem morzsoltál el közben legalább egy könnycseppet a szeme sarkában?

Nem. Én ezzel az autóval kezdtem el a rallye-s pályafutásomat, sok közös emlék kötött össze minket, nagyon passzolunk egymáshoz. Nehéz volt az elválás, de ez most így alakult. Szívesen megtartottam volna, ha tudok vele menni máshol, ami az ORC-s versenyektől kevesebb időt és ráfordítást igényel. Az ORC-s versenyzés nem fér bele most a lehetőségeinkbe. Ezért váltanunk kellett egy olyan autóra, ami idén is szerepelhet a számunkra is megfelelő Rallye2 Bajnokság futamain, értékelik az abszolútban, illetve egy kicsivel kevesebb odafigyelést igényel, mint a BMW.

A méltán népszerű Citroen C2R2Max-ra esett a választásod. Pár héttel ezelőtt még nem tudtad, hogy vásárolsz, vagy bérelsz egy ilyen autót. Hogyan döntöttél?

Végül Bakó Lacival állapodtunk meg, Ők építenek nekünk egyet lapról, és ők fogják szervizelni is. Lacival egyetértettünk, hogy megadjuk az időt az építésnek, így Egerben még egész biztosan nem az én autómmal fogunk elrajtolni. Ezért megállapodtunk a debreceni csapattal, hogy amíg nem készülnek el a munkákkal, addig bérlünk tőlük egy ugyanilyen kocsit, illetve a murvás futamokra is Laci egyik kipróbált autójával megyünk. Úgy látom, hogy a Bakó Rally Team csapata elég jó statisztikával büszkélkedhet, mind célba érkezéseket, mind az eredményeket illetően, – bajnokságot is nyertek Csomós Mixivel – szóval az autónk reményeim szerint rendben lesz.

Mikor mentél utoljára elsőkerék meghajtású versenyautóval?

A rallye előtt, a gyorsasági szakágban három és fél évig, a Suzuki kupában versenyeztem, így van tapasztalatom az elől kaparós autókkal is. Tegyük hozzá az akkor kupás Suzukim nem volt egy erőgép, nem rántotta le az ereje az aszfaltról. A C2 tehát hangsúlyosabban elsőkerekes, különösen az M3-hoz képest. A C2-vel kapcsolatban: egy alkalommal már élesben kipróbáltam a Bakó Rally Team egyik Citroen C2R2Max-át – épp murván – ami egészen pozitív élmény volt a csapattal, és az autóval kapcsolatban egyaránt. Az ott is tisztán látszódott, hogy egészen másképpen lehet gyorsan menni ezzel az autóval, mint a BMW-vel. A BMW-vel ha bátor vagy, a nagy motor – hosszú autó kombó nagy sebességnél jól viselkedett, építette a bizalmat. Így el lehetett vállalni a gyors „teliket”. Ha úton maradtál vele, nem volt tele a nadrág féktávokon akkor azért tisztességes időt tudott a tempós magyar pályákon.

A gyengébb, könnyű – de jól kitalált R2 autó a fékezésről és a precíz lendületről szól. Ha korán fékezel sokat buksz, ha elemeled a gázt sokat buksz, ha későn gyorsítasz ki, sokat buksz. Emellett az autó nagyon rövid, ami fordulékonnyá teszi, de nagy tempón nem segít. Technikailag nagyon fejlett, jól fordul, és megáll mint a szög. Viszont hogy ezt kiautózd, pilóta kell, meg nagy adag bátorság.

És tegyük hozzá egy rettenetesen erős, bátor, összerázódott Rallye2 mezőnybe csöppentünk., akik ezt a receptet főzik évek óta.

Jók az információid, izgalmas esztendő áll előttünk. Mit terveztek 2019-re?

Idáig mindig úgy kezdtem neki a szezonnak, hogy játszani megyünk, amelyik versenyen el tudunk indulni, ott elindulunk. Ez most megváltozik. Az a tervünk, hogy teljes szezont futunk 2019-ben, a Rallye2 Bajnokságban. Az összes aszfaltos és mindkét murvás futamon, kivétel nélkül ott szeretnénk lenni. Két navigátor is segít idén nekem. Arról, hogy Győri Kristóffal, vagy éppen Gecs Mátéval állok majd rajthoz, minden bizonnyal az fog dönteni, hogy melyikük ér rá az adott versenyhétvégén. És mivel egyelőre úgy tűnik, hogy van két verseny, amin ők sem érnek rá, egyelőre keresek is navigátort még erre a két futamra.

Két hét sincs hátra az Eger Rallye-ig. A Rallye2 útvonallapján régen szerepelt már a szuhai pálya. Neked ismerős lesz?

Igen, de a BMW-vel nem igazán kedveltem a szűk, erdei csapásokat. Szuhát pedig pont így ismerem. Az M3-as erősen alkalmatlan volt rá. Sok mindent szeretett, de az ilyen jellegű kihívásokat, – amilyen a szuhai pálya is – egyáltalán nem. Most, miután Citroenre váltunk szerintem ez változik. Most talán a Parádsasvár-Mátraalmás pályától tartok kevésbé, pedig irtó nehéz simán átjutni is rajta. Úgy vélem, hogy ezúttal a nagytempós, lobogós, széles utak nem lesznek annyira az ínyünkre. Meg kell szoknom a kocsi ideges hátulját – a C2 nagysebességű instabilitását. Általánosan elmondható, hogy sokat kell tanulnom, alázatosnak kell lennem, figyelni kell és figyelni is fogunk minden részletre. Tegyük hozzá, ez azért már az első bajnoki forduló. Tehát el kell kezdeni önbizalmat is építeni vele és pontokat is szerezni. Én kedvelem az Eger Rallye-t, kedvelem a tempós szakaszokat, megvannak az erdei gyorsok is nagyjából. A feladat tehát adott. Nem szabad a két végletet – az elóvatoskodást és a bizonyítási vágyat sem túlzottan előtérbe engedni. Ha ebbe beletalálunk nem lehet gond a bemutatkozó Rallye2-es futamunkon.

Rallye2.hu – Salánki Gábor

Köszönöm a GFS Motorsportnak, és Burkus Egonnak a sok-sok segítséget!

Köszönet a támogatásért, valamint a professzionális szervizsátrakért a Surf & Turf-nak, és Győri Kristófnak.

Ha tetszett a cikkünk kérlek oszd meg másokkal is!