Eddig két igen tehetséges magyar pilóta, név szerint Bútor Robi és Asi mondta el a Rallye2.hu virtuális hasábjain, hogy nagyon fontos a fokozatosság betartása minden kezdő rallyeversenyző számára. Most itt a harmadik ember, aki újra ezzel a tanáccsal látja az ifjakat. Turi Tomi szerint az amatőr rallyeversenyek és a szlalom futamok után tökéletes felkészülési lehetőséget kínál a Rallye2 az ORB mezőnyébe igyekvők számára. És kitől, kiktől lehetne ez hitelesebb tanács, mint olyan ember(ek)től, aki(k) számolatlanul nyert(ék) a bajnoki címeket mind csoportjukban, mind géposztályukban és már az első osztály abszolútjában is a csúcsra értek. Rallye2-es „történelmi sorozatunkban” ezúttal Turi Tamást faggattam.
Rallye2.hu: Hogy érezted magad, a Rallye2-ben, amikor itt versenyeztél? Idézd fel kérlek a Rallye2-es kalandjaidat, élményeidet!
Turi Tamás: A Rallye2 nekem még nagyon a pályafutásom elején volt, az volt a kezdet. A Rallye2 előtt csak néhány túraversenyen indultam el és onnan kerültem fel a másodosztályba. Teljesen más világ volt még 1986-ban, mint most. Zsigulikkal versenyeztünk, azok voltak akkoriban a csúcsmodellek, nagyon jó versenyeket vívtunk velük, hiszen közel azonos tudásúak voltak az autóink. Nagyon élveztem ezeket a meccseket. A pályák azóta nem sokat változtak, mióta én elkezdtem versenyezni. Akkor még nagy újdonság volt mindegyik, manapság már elég jól ismerem őket, de az effajta rutinomat a Rallye2-ben eltöltött tanulóévemnek is köszönhetem. Élményekről kalandokról már nem sok mindent tudok mesélni, hiszen lassan egy negyed század telt el azóta, megfakultak az emlékek, de arra mindenképpen emlékszem, hogy nagyon izgalmas, tartalmas és sikeres évet töltöttünk el a Rallye2-ben, és ez örök emlék marad számomra.
Rallye2.hu: Szeretted a Rallye2-t? Véleményed szerint sikerült itt megfelelő szintű tapasztalatot szerezned az első osztályú versenyzéshez?
Turi Tamás: Kétségtelen, hogy komoly tapasztalatokat szereztem a Rallye2-ben eltöltött évem alatt. Bár a siker igen gyorsan jött, hiszen 1986-ban első nekifutásra megnyertem a Rallye2 abszolút bajnokságát. Visszatekintve elengedhetetlennek érzem azt, hogy az ORB kapujában, a Rallye2-ben eltöltsenek a fiatalok egy, vagy inkább több évet is. Nagyon fontos mesterfogásokat lehet ezalatt az idő alatt megtanulni, vagy ellesni másoktól. Szerettem? Nem szerettem? Hát persze, hogy szerettem! Már akkor is nagyon szerettem versenyezni, és akkor az volt a cél, hogy minél hamarabb felkerüljünk az első osztályba, és ez a győzelmünkkel, akkor egy év alatt sikerült is.
Rallye2.hu: Figyelemmel követed e mostanság a Rallye2 történéseit?
Turi Tamás: Az az igazság, hogy túlzottan nem tudjuk követni a Rallye2 eseményeit, mert sok Rallye2-es verseny egybe is esik az ORB-s futamokkal. Azt mondom, hogy alap szinten tisztában vagyok a Rallye2 jelenlegi helyzetével, tudom, hogy kik nyerték a bajnokságot, de elismerem, hogy nem 100%-os a Rallye2-es tudásom. Vannak szürke foltok a kategóriák és a versenyzők tekintetében is, de mint mondtam a versenyek egybeesése miatt sajnos lehetetlenség pontosan követnem az eseményeket. Az viszont biztos, hogy szívesen látnék a mezőnyben fiatal párosokat, akik véleményem szerint tökéletesen felkészülhetnének a Rallye2-ben az ORB-s pályafutásukra, hiszen a mi pályáinkon, közel hasonló feltételekkel versenyezhetnek, ráadásul hazánk legjobb pilótáinak a teljesítményéhez tudják hasonlítani a saját eredményeiket – kategóriában és abszolútban egyaránt- a Rallye2-ben. Ezen kívül nagyon fontos, hogy ezt a lépcsőfokot végig járja mindenki és elsajátítsa a Rallye2-ben, amit kell, mert túl fiatalon, kevés rutinnal a Rallye1-ben elindulni nem igazán tanácsos. Tessék csak vég járni mindenkinek a szlalom vagy amatőr versenyeket, onnan lehet fellépni a Rallye2-be és ha már ott bizonyított a fiatal, tárt kapukkal várja a Rallye1 bajnoksága. Ezt a fokozatosságot az autó kiválasztásánál is érdemes betartani…
Rallye2.hu: Mondtad, hogy szívesen látnál több fiatalt a Rallye2-ben, amivel akaratlanul is azt sugalltad, hogy alacsony a Rallye2-es bajnokság résztvevőinek a száma. Véleményed szerint mit kéne ahhoz tenni, hogy még népszerűbb legyen a Rallye2 mind a versenyzők, mind pedig a szurkolók körében?
Turi Tamás: Véleményem szerint ezen többnyire az MNASZ-nek kéne segítenie, mert, ahogy a kérdésben is említetted, már a pályák mellett is egyre kevesebb a néző, az indulók létszáma pedig a Rallye2-ben alaposan lecsökkent sajnos az elmúlt évek során. Az persze mindenkinek jó lenne, ha többen indulnának a Rallye2-ben, de valamiért a versenyzők alacsonyabb szintű bajnokságban indulnak mégis inkább, pedig ha jól hallottam a Rallye2-ben is hasonló ár/kilométer arány várja őket ORB-s rendezési körülmények között, aminél profibbat nehéz lenne találni Magyarországon. Úgyhogy szerintem ez szemléletkérdés is. Szerintem a versenyzőknek most újra fel kell fedezni a Rallye2-t.
Rallye2.hu: Hogy néz ki most így az idény előtt az idei évetek tervezete? Novemberben még Super2000-es autóról álmodoztál a hivatalos honlapotokon.
Turi Tamás: Sajnos sok mindent még most sem tudok elárulni. Dolgozunk az éven. Az viszont már biztos, hogy S2000-es autónk nem valószínű, hogy lesz, mert a büdzsénk, nem áll könnyen össze. Azt mindenki tudja, hogy a 2010-es évünk is igen nehézkesre sikerült. Ennek ellenére csak sikerült megkaparintanunk a harmadik helyet a bajnokságban, aminek örülünk is, de nagyon nehéz volt. Két futamunk már ki is maradt az évad végén, de valahogy csak összeraktuk a 2010-es évet. Még ha nem is sikeredett teljesre, akkor is.
Rallye2.hu: Köszönöm a beszélgetést, és sok sikert kívánok a 2011-es évre!
Salánki Gábor
Kapcsolódó hírek:
• Asi: Precízen kell autózni ahhoz, hogy valóban eredményesek lehessünk
• Bútor Róbert: A/6-osnál nem szabadna nagyobb versenyautókkal rajthoz állni a Rallye2-ben
• Egész estés videó az 1996-os Esztergom Rallye-ról, rengeteg korabeli Rallye2-es résszel