Rég várt bejelentést tett a Rallye Sport Bizottság és a Kia Motors Hungary, aminek értelmében a régi Suzuki kupához hasonlóan visszatér a Rallye2 Bajnokságba, a megfizethető árú versenyzés, így idén már kifejezetten költséghatékony Kia Picantokkal lehet majd száguldani a zárt pályák után, a gyorsasági szakaszokon is. A Kiak, az első Rallye2-es szárnypróbálgatásukon is túl vannak, jól vizsgáztak a tavalyi Nyíregyháza Rallye-n, így a csapat most izgatottan várja az első éles bevetését, amire az Eger Rallye-n fog sor kerülni. A Kia Platinum Rallye Cup-ról, Jobbágy Ákossal, a sorozat ötletgazdájával beszélgettünk.


Honnan jött a Kia Platinum Rallye Cup ötlete?

Már nagyon régen szerettem volna valamilyen elérhető árú, és költséghatékony rallye sorozatot indítani, de elég szűknek bizonyult azoknak az autóknak a köre, amelyekből ezt meg lehetett volna valósítani. Az a baj, hogy ha a középkategóriás autómárkák között, vagy fölöttük keresgélünk, akkor egy alapmodell ára is könnyedén eléri az 5 millió Forintot. Ha ilyenre akarunk építkezni, rögvest elszállnak az árak, nem lehet olcsó szériás versenyautót készíteni egyikből sem. A gyorsasági szakágban kezdtünk el a fürge kis Kia Picantokkal versenyezni, és ezek az autók a pályaversenyeken megdöbbentően jól vizsgáztak. Innen jött az ötlet, hogy próbáljuk ki őket a rallyepályákon is. Megemeltük a karosszériát, haspáncélt szereltünk a kocsik aljára, levédtük az üzemanyagcsöveket, beszereltük a kötelező biztonsági felszereléseket, a navigátor ülését, egyszóval felkészítettük a Picantokat a rallye-ra. 17 rallyefutamon vettünk részt eddig velük, rallysprinteken, és a Rallye2-ben. Kivétel nélkül, minden alkalommal célba értek az autóink, amit remek eredményként könyveltünk el. A megbízhatóság mellé szép sikerek is társultak, hiszen többször is kupákkal zárták a lányok a futamokat, sőt győzelmet is tudtak szerezni a sprintes géposztályukban. Mindezek tükrében gondolkodtunk el a folytatáson. Felvázoltam a Kia kupával kapcsolatos érveimet, valamint ötleteimet Nagy Norbertnek, a Kia Motors Hungary vezetőjének, amit ő érdeklődéssel fogadott. Mindketten úgy láttuk, hogy a Kia Picantok maximálisan megfelelnek minden kritériumnak, amiket szükségesnek ítéltünk meg a kupasorozat elindításához, így ő az első pillanattól kezdve boldogan állt be a kezdeményezés mögé.

Bemutatnád nekünk a versenyzésre született Picantokat?

1248 köbcentiméteres, 102 lóerős, szívó, benzines erőforrás hajtja a kocsikat. Az írt computert, a nyitott kipufogórendszert és a némileg módosított levegőellátást – sportlégszűrő lett beszerelve – leszámítva minden utcai lesz a Picantok motorterében. A váltó teljes egészében az utcai modellekből érkezik. A kocsik súlya mindössze 910 kilogramm, mégpedig úgy, hogy teljesen megfelelnek a rallye minden műszaki és biztonsági követelményének. Ez elég kedvező súly-lóerő arányt eredményez. Verseny fékbetétek és széria féktárcsák szolgálják majd a lassulást. Nemrégiben dőlt el az, hogy a Pirelli versenygumijait fogjuk a futamokon használni.

Kiknek szól ez az új sorozat?

Alapvetően mindenkinek, akik képesek elfogadni, hogy a Kia Platinum Rallye Cup, és a benne szereplő Kia Picantok a belépőszintet jelentik a rallyesport világába. Aki szekvenciális váltós versenyautóval szeretne közlekedni, és azonnali nemzetközi karrierről ábrándozik, az ne minket keressen, nem mi leszünk az ő emberei. Aki el akarja kezdeni a rallye-t, tanulni szeretne és jókat autózni, annak tökéletes választás lehet az Egerben útjára induló kupasorozat. Nálunk az alapok elsajátítása mellett versenyezni is lehet, hiszen az azonos autóknak köszönhetően parázs csaták tudnak kibontakozni házon belül is. Tavaly többször is komoly párharc alakult ki Adrienn és köztem, de Maricsek Miki is beállt a csatasorba, ő is megvívott többször Adriennel. Volt rá példa, hogy öt szakasz után egyetlen másodperc volt a Kia-s párosok között.

Van valami elvárásotok a jelentkező pilóták rallye-s múltjával kapcsolatban, vagy elég, ha valaki kétszázszoros Xbox bajnokként keres meg titeket azzal, hogy élőben is versenyezni szeretne?

Nem zárunk ki senkit amiatt, ha nincs elegendő tapasztalata, de természetesen örülnénk neki, ha úgy érkeznének hozzánk az érdeklődők, hogy előtte már szereztek néhány versenykilométert valódi autósport eseményeken is. De ha nekünk kell valakit egészen az alapoktól felépíteni, az is egy érdekes irány lehet.

Hány Kia Picantot láthatunk a Rallye2 mezőnyében, és mik a hosszabb távú terveitek?

Idén négy, jövőre hat autót tervezünk indítani a Rallye2-ben. 2019-re a négy autónk közül háromnak már megvan a gazdája, ám egy még jelenleg is keresi az állandó legénységét.

Mi a helyzet akkor, ha valakinek év közben tetszik meg a Kia kupa? Be lehet szállni?

Nagyon szeretnénk, ha a negyedik autónk is állandó versenyzőkre találna, ebben az ügyben lehet minket bátran keresni. Ha ez valamiért nem sikerülne, arra is van egy koncepciónk. Egerre amennyiben nem tudunk megállapodni senkivel, van egy egy versenyre szerződött párosunk, ők fognak beülni a negyedik autóba. A második Kia kupás futamon Adrienn nem ér rá, egy lengyel futamon fog autózni, így Székesfehérváron én fogok rajthoz állni az kocsijával, és Nagy Norbert navigálásával. Az igazgató úr is szeretné megtapasztalni testközelből, hogy milyen a Picantoval versenyezni. A hátra lévő három futamunkon pedig, vagy beugrós pilóták versenyeznek majd a negyedik autóval, vagy megérkezik a várt állandó pilóta. Ezt még nem tudjuk. Egyelőre van lehetőség évközben is beszállni

Hogy néz ki a Kia kupa versenynaptára?

A Rallye2 Bajnokság öt aszfaltos versenyén találkozhatnak a szurkolók a Picanto-kal, a Miskolc Rallye-n és a murvás megmérettetéseken nem veszünk részt. Az értékelésből egy futam eredménye mínuszolható, így ha valaki Eger után akar csatlakozni hozzánk, akkor sem lesz semmilyen hátrányban, mert négy verseny eredménye alapján hirdetjük ki a bajnokokat. Egerben, Székesfehérváron, Komlón, Salgótarjánban és Pécsen áll rajthoz Kia-s különítmény.

A Miskolc Rallye-t miért hagyjátok ki?

Mert logisztikai problémákba ütköznénk. A Kiakkal továbbra is jelen vagyunk a gyorsasági szakágban és a Miskolc Rallye időpontja egybeesik az hungaroringi WTCR futaméval. Azon a hétvégén a Magyar Nagydíj programjában betétfutamként veszünk részt, ez nekünk mindennél fontosabb, ezért ott fogunk szerepelni.

2018 novemberében, a Nyíregyháza Rallye-n láthattuk először a kis Kiakat a Rallye2-ben. Hogy alakult a bemutatkozás?

Meglepően jól. Kényszerűségből egy kategóriával fentebb soroltak minket, mert kevés 1400 köbcentiméter alatti autó volt. De tökéletesen helyt álltak a versenyzőink, a 7-es kategóriában. A bemutatkozó gyorsaságin öt Honda Civic között Adrienn és Notheisz Ivett a második lett. Másnap sikerült szerezniük a szakaszokon még egy második helyet, valamint egy harmadikat is, de a nagy öröm csak ezután jött, hiszen az utolsó megrendezett gyorsaságin ők voltak a leggyorsabbak, a 7-es géposztályban. Ez is bizonyította, hogy a jó súly-lóerő aránnyal van keresnivalónk a rallye-ban. Mindkét autónk célba ért, Adriennék ezüstérmet szereztek, Krajnyák Petra és Kása Balázs a hetedik lett a géposztályban. Nagyon boldogok voltunk a célban, mert a köddel és az egyéb nehezítő körülményekkel, a hosszú versenytávval, – reggel hatkor indultunk a szállásunkról és hajnali három órára tértünk vissza – egy igen férfias versenyen, jól debütáltak a lányok és az autók egyaránt.

Kik mennek idén a Kiakkal?

Vegyes párosaink lesznek, két női és két férfi párosunk van eddig az Eger Rallye-ra. Akik biztosak: Vogel Adrienn-Notheisz Ivett, és Krajnyák Petra egy bejelentésre váró navigátorral. A harmadik autónk Méhész Attilláé, a navigátorát pedig még ő sem nevezte meg ezidáig.

Mik lesznek a tervek az évnyitó futamra?

Elsősorban azt szeretnénk, ha minden autónk célba érne, és közben nagy adok-kapok alakulna ki a csapaton belül. Nagy álmom válik valóra azzal, hogy a belépőszintű, 1400 köbcentiméter alatti kisautók ismét megjelennek a Rallye2 Bajnokság mezőnyében. Már négyen is izgalmas csatákat tudunk rendezni az abszolút értékelésben is, de ha később csatlakozik hozzánk még 2-3-4 páros, akkor különösen érdekesek lehetnek a futamok.

Nyíregyházán már láthattuk, hogy szuper kisautók a Kiak. De nem gondolnám, hogy a Rallye2 első tíz párosát fogjátok velük riogatni.

Azt én sem képzeltem, hiszen az már igazi csoda lenne. A kisebb kategóriákban induló versenyzők abszolút értékelésben vívott csatáit viszont küzdelmessé tehetjük. Erről remélem, hogy az Eger Rallye céldobogóján, a futam végén sok érdekességet mesélhetnek majd a Kia Picanto-s párosaink.

Rallye2.hu – Salánki Gábor

Ha tetszett a cikkünk kérlek oszd meg másokkal is!