Ráti Gergő és Borók István a Rallye2 mezőnyének abszolút győzelemért hajtott a Nyíregyháza Rallye-n, hogy az utolsó pillanatig életben tartsák az esélyeiket, az év végi bajnoki címre, de egy farönk és egy huplis kanyar nem csak a páros álmait, hanem a csodaszép Ford Escort MK2-esét is romokba döntötte, mégpedig egy szempillantás alatt, az újhutai szakaszon. Gergőék már nekiláttak a javításnak, az autó teljes egészében menthető, nekik sem esett komoly bajuk, úgyhogy már javában a jövőt tervezgetik. A kérdés csak annyi, hogy hol? Ráti Gergővel elemeztük a Nyíregyháza Rallye eseményeit.

Mi volt a tervetek a Nyíregyháza Rallye-val kapcsolatban?

Az abszolút futamgyőzelemért hajtottunk, annak a megszerzése volt az elsődleges célunk. A sorsunk nem a mi kezünkben volt, még a futamgyőzelem sem jelentett volna biztosítékot arra, hogy a miénk lesz az év végén a P13-as géposztály, valamint a Rallye2 Bajnokság abszolút bajnoki címe. Ehhez még a csillagok szerencsés együttállására is szükségünk lett volna. A bajnoki címmel ezért nem is törődtünk, inkább csak a Nyíregyháza Rallye dobogójának a legfelső fokát vettük célba, hogy ami rajtunk múlik, azt mindenképpen megtegyük, a mázli faktor pedig vagy jön magától, vagy nem.

Utólag már tudjuk, hogy nem jött, vagyis jött az, csak kicsit másképp, mint ahogy azt vártátok. Amíg mentetek ilyen volt a versenyetek?

A superspeciál szakaszra úgy készültünk, hogy 8 kilométeres lesz, de a köd miatt lerövidítették a rendezők. RK7-es gumikat raktunk fel, amik csak nehezen kezdtek el melegedni. Közel volt a rajt helyszíne a parc ferméhez, így a 17”-os kerekek, a megerősödött kocsinkon a start pillanatában szinte csak egy helyben esztergáltak, már maga az elindulás is hatalmas kihívásnak számított. A pályán úgy, ahogy megmelegedtek a gumik, onnantól tudtunk egy kicsit jobban autózni, de a köd miatt a körülmények sem voltak ideálisnak nevezhetőek. Átvészeltük a bemutatkozást, ezzel az extra rossz gumiválasztással. Szombaton reggel elgurultunk a hosszú etapon Újhutára, ahol elrajtoltunk és minden rendben volt a pálya ¾-edén. Teljesítettük a szűk erdei részt, átjutottunk Bózsván, már a széles, tempós részén jártunk a gyorsasági szakasznak, több, mint 20 kilométert abszolváltunk. Nem vállaltuk túl magunkat, a szokásos tempónkat autóztuk, de a cél előtt egy sima jobb kanyar nem adta ki, nem sikerült túl fényesen. Az esetről sem külső, sem belsőkamerás felvételünk nincs, mert a szurkolók pont minket nem videóztak, a belső kameránk pedig nem indult el a rajtban valamiért. Fényképek és a vezérlőegység adatai álltak a rendelkezésünkre az esés rekonstruálásához. A lényeg, hogy a tempónk elég húzós volt, végsebesség közelében járt a mutató, ennek ellenére, belülről csöppet sem tűnt vészesnek a helyzet. Korábban, egy rönkhöz hozzáérhetett a bal első kerekünk, ami „kiharapott” egy darabot a fából, ezt vittük magunkkal, a felni és a gumi közé szorulva, be is gyűrődött emiatt az abroncs széle.

Csak nem vettük észre, mert nem rázott a kormány, de már Bózsván, a falun is így mentünk keresztül. Ebből következhetett az, hogy amikor rámentünk a sima jobb huplisra, felütött a kerék, letört belőle egy darab és egy szempillantás alatt keresztbe állt alattunk az kocsi. Ez elhúzta az autót az árok felé és hiába ellenkormányoztam, nem lehetett megfogni, leakadt az eleje az árokparton. Beestünk az erdőbe, és a mázli faktor ekkor jött, mert kb. 150-el kezdhettünk neki a fakitermelésnek, de a vastag fákat szerencsénkre elkerültük.

A fotók alapján így is csúnyán összetört az autótok, hogyan tovább?

Elsőként a kocsit kell megjavítanunk. Nem volt szívderítő a helyzet, amikor kiszálltunk és legelőször végig néztünk a Fordunkon, de miután itthon szétszedtük, és pontosan felmértük a károkat, hamar rájöttünk, hogy minden menthető. Rengeteg munkánk lesz, de nem kell eldobnunk a karosszériát. Sokat még nem haladtunk vele, de nekiláttunk a munkálatoknak. Idén már nem hiszem, hogy akár a Mikulás, akár a Szilveszter Rallye-n rajthoz állnánk, inkább a jövő évünkre összpontosítunk. Azt, hogy ezt pontosan hol kezdjük el, még nem tudjuk. Lehet a Rallye2 Bajnokságban, de azt sem zárjuk ki, hogy az ORC mezőnyében indulunk neki a 2019-es esztendőnek. Egyelőre semmi nincs még véglegesen eldöntve.

Rallye2.hu – Salánki Gábor

Ha tetszett a cikkünk kérlek oszd meg másokkal is!