Ráti Gergő és Borók István számára az évad elején és közepén elért abszolút győzelmek után, a legutóbbi két fordulóban nem sok babér termett, mert a Ford Escort MK2-esük Komlón és Salgótarjánban is bedobta a törölközőt, amivel a fiúk roppant nehéz helyzetbe kerültek az abszolút bajnoki címért folytatott csatában. Mentségükre legyen mondva mindkét futamon az élről kellett kiállniuk, de ezekért a részsikerekért sajnos nem járnak pontok a rallye-ban. Ráti Gergővel beszélgettünk a Salgó Rallye-ról.

A Baranya Kupán a főtengely végi jeladótárcsa ment tönkre a Fordotokban, amit otthon percek alatt megjavítottatok. Hogyan készültetek életetek első Salgó Rallye-jára?

Nem kellett tényleg sok időt bíbelődnünk a Baranya Kupán keletkezett kár felszámolásával, miután járt a motor, már a fejlesztésekre is koncentrálhattunk. A gázelvétel nélküli váltás feltételeinek a megteremtésén dolgoztunk, amit sikerült megcsinálni. Egy Motec M400-as computert vásároltunk és szereltünk be az autóba. Úgy kaptuk meg, hogy nem volt felprogramozva, és Salgótarjánban kiderült, hogy nem teljesen sikerült, mert a korábban tapasztaltakhoz képest nem ment olyan jól az autónk, mint ahogy megszoktuk. Erőtlen persze így sem volt, de a várt eredménytől mindenképpen elmaradtunk. Az egyedüli pozitívum a gázelvétel nélküli váltás volt.

Jól kezdődött a versenyetek, mert a superspeciálon kategória győztesként értetek célba, másnap pedig két abszolút idővel nyitottátok a napot.

Mégsem voltam elégedett a szombati napunkkal, mert nem voltam eléggé összeszedett a városi superspeciálon. A rajt után kb. 200 métert úgy tettünk meg, hogy be volt húzva a kézifék. A computer miatti problémára már ekkor gyanakodtunk, mert volt a pályának egy 700 méteres, egyenes része, és még ott sem tudott leforogni teljesen a motor. Korábban kb. 600 méter is elég volt neki a végsebesség eléréséhez. Ezen kívül amúgy minden rendben volt, ahogy melegedett a gumi, növekedett a tapadás, úgy igyekeztünk növelni a tempót is.

Az ötödik gyorsaságin kellett kiállnotok. Milyen volt addig a versenyetek?

Úgy gondolom, hogy jó. A gumiválasztás jól sikerült, intermedia gumikat raktunk fel, vasárnap reggel, ami a vizes Ceredre tökéletes választás volt. A másik két pálya rövid és gyors volt, ahol nem tudtak elmelegedni az átmeneti abroncsok. 9,6 másodperc előnyt autóztunk ki a kör végére. A következő szekciót sajnos már nem tudtuk teljesíteni, mert az ötödik gyorsaságin, mintegy öt kilométer után furcsa hangja lett a motornak, ám az olajnyomás ellenőrző lámpája nem világított. Kérdeztem Istvánt, hogy szerinte mi történt? Ő azt gondolta, hogy csapágyas lett az erőforrás, és azt tanácsolta, hogy azonnal állítsuk le. Ennyi idő elég volt ahhoz, hogy valami egy nagyot csattanjon. Kinyomtam a kuplungot, és lefelé gurulva találtunk egy helyet, ahová biztonságosan lehúzódhattunk. Kiraktuk az OK táblát és elkezdtük szervezni a kijutásunkat. Egy kört megnéztünk, de a Baranya Kupánkhoz képest egészen hamar trélerre rakhattuk a kocsit. Komlón délelőttől, estig az erdőben ücsörögtünk, csak a futam végén, este 8-kor hozhattuk ki az autónkat. A gyors kijutástól viszont nem lettünk boldogabbak.

Nagy hátrányba kerültetek, de Nyíregyházán még bajnokok is lehettek. Ott lesztek az évzáró versenyen?

Minimális esélyt látunk az abszolút bajnoki cím megszerzésére. Komlón és Salgótarjánban rettenetesen sok pontot elvesztettünk a technikai gondok miatt. Az vígasztal, hogy a matematika még velünk van. Úgy tűnik, hogy másfélszeres szorzós verseny lesz Nyíregyházán, ez a mi malmunkra hajthatja a vizet. De ezzel sem lesz sokkal könnyebb a dolgunk. Természetesen szeretnénk ott lenni az évzáró versenyen, a felkészülést is megkezdtük, szétszedtük a motort, nagy kár nincs, de új motorblokk, hajtókar, és dugattyúk kellenek. Szerencsére, nem négy darab, ám az egyes henger nagyon megsínylette a Salgó Rallye-t, ez kétségtelen. A hengerfejhez és a szelepekhez nem kell nyúlni, „olcsón” megúsztuk, lehetett volna ebből jóval nagyobb baj is. Ha ezekkel elkészültünk, akkor reméljük, hogy minden tökéletes lesz az autónkon, mert mi az esélyeink ellenére is maximálisan oda szeretnénk tenni magunkat a novemberi, bajnoki csatában.

Rallye2.hu – Salánki Gábor

Ha tetszett a cikkünk kérlek oszd meg másokkal is!