Rallye2 szakági megbeszélés 2015.09.26. Rallye2 Salánki Gábor_040Egy valóban kötetlen és nagyon jó hangulatú szakági megbeszélésen vehettek részt 2015. szeptember 26-án, szombaton 10 órától Budapesten a III. kerületben a Nánási út 91. szám alatt, egy retro diszkóban, étteremben a Rallye2 iránt érdeklődő versenyzők, ahol a Rallye Sport Bizottság adott választ a Rallye2.hu-n korábban írásban feltett és a helyszínen elhangzott kérdésekre. A megbeszélésen elhangzottakból készítettünk nektek egy rövidített, írott verziót.

A Rallye2 média megjelenéséről:

Az RSB vezetője, Berényi Ákos sok megbeszélést folytatott a témában Oláh Gyárfással, az MNASZ elnökével és a csatorna ígéretei szerint az idén indult M4 sportcsatornán az eddigieknél is több műsoridő áll majd rendelkezésre a hazai autósport számára és azon belül próbálják elérni, hogy ORB-n kívül a Rallye2 is kapjon értékes perceket. 2016-ban ugyanúgy ott lesznek a tévéstábok, a pálya mellett, forgatnak, és ha a rallye-ra szánt időnek a szűk negyedében – mondjuk 8-10 percből 2-3 percben- a Rallye2-vel foglalkoz(ná)nak, akkor az egy jelentős előrelépés lehetne a felmerült probléma megoldásában. A televíziós megjelenésen felül – például az újságokban is – minden területen igyekszik az RSB elősegíteni a Rallye2 megjelenését, szerepeltetését. Tárgyalások folynak a témában, de várhatóan a televízióban lehet a nagyobb javulásra számítani 2016-ban. Mindezt alátámasztani látszik, hogy az M4 sportcsatorna stábja már az októberi Mecsek Rallyen ott lesz, sőt a nemrégiben, a Pogányi repülőtéren megrendezett sajtótájékoztatót és szponzorautóztatást már élőben kapcsolták. Az Elnök úr is rendkívül fontosnak érzi, hogy az utánpótlás megfelelő nyilvánosságot kapjon és a gumipartnerekkel való szerződésben a Rallye2 versenyzői, nagyobb támogatási lehetőségeket kapjanak.

Rallye2 szakági megbeszélés 2015.09.26. Rallye2 Salánki Gábor_024

Az utánpótlás támogatásról:

Az idei évben az RSB az utánpótlást úgy támogatta, hogy akinek az életkora megfelelő – 25 év alatti- volt, és a versenyeken a kategóriájukban vagy abszolútban az első három helyen végeztek, akkor az RSB fizette a következő versenyre a nevezési díjat. A rendszer ezen része változatlanul megmaradna. De Berényi Ákos szeretne változtatni, kibővítené az utánpótláskorúak támogatását, a kisebb kategóriákban, a kis köbcentis autókkal versenyezni szándékozó fiataloknak kívánna még több segítséget nyújtani, akár a korhatár módosításával is. Tárgyalások és komoly munka folyik a háttérben a terv megvalósításáért.

Rallye2 szakági megbeszélés 2015.09.26. Rallye2 Salánki Gábor_027

A kategóriaváltozásokról:

P14:

Erről a kategóriáról még a mai napig is folyik az egyeztetés a Sporttanács tagjaival, ezért hamarosan kiegészítjük a megbeszélés anyagát a P14-es géposztályban versenyző párosokat érintő a megbeszélés óta is bekövetkezett változásokkal.

A további kategóriákról:

2015-ben úgy volt, hogy 2000 ccm-ig minden autót értékeltek az abszolútban. Kivéve a szekvenciális váltós autókat. De ez sem volt teljesen igaz, mert volt 2000 ccm-es, „szekó váltós” autó is az abszolút értékelésben. Sokat egyeztetett erről az RSB házon belül és a technikai referenssel is, hogy miként lépjenek ebben a kérdésben tovább. Az a döntés született, hogy 2016-ban nem lesz a kérdésben semmilyen változás. A nem változtatás valószínűleg mégis azt fogja eredményezni, hogy kibővítik az eddigi kört és az eddig abszolútban értékelt P11, P12, P13, A/5, A/6, A/7 géposztály akár szekvenciális váltóval felszerelve is harcolhat az abszolút értékelés pontjaiért. 2017-től viszont a Rallye2-ben maximálisan 1600 ccm-es hengerűrtartalomig kerülnének értékelésre abszolútban a versenyautók a tervek szerint. Kivéve a széria, azaz N-es autókat, amik 2000 ccm-ig lennének értékelve.

Rallye2 szakági megbeszélés 2015.09.26. Rallye2 Salánki Gábor_020

A két napos Rallye2-es versenyekről:

Az RSB érti és többször is igyekezett valamint meg is valósította azt, hogy a Rallye2-nek csupán két napos legyen egy-egy versenyhétvége. Ezt azonban kivitelezni és megszervezni végtelenül nagy feladat a versenyek szervezése során. Nagyon nehéz bepréselni két napba a Rallye2-t, hatalmas csatákat kell vívni ezért a rendezőkkel. Tudja az RSB is, hogy nagyon csábító ez a versenyzőknek mind időben, mind a gazdaságosság tekintetében, de a kivitelezése óriási feladat.

Rallye2 szakági megbeszélés 2015.09.26. Rallye2 Salánki Gábor_012

A licencekről és a 2017-től kötelező homológ felszerelésekről:

Az RSB szűkíteni szeretne a jelenlegi licencformák számán. 2016-ban változna a licencek gyártása és kiadása is, akár még az is megeshet, hogy nem kell kiváltani minden évben, hanem akár visszavonásig is érvényesek lehetnek. De ezt még egyeztetni kell(!!!) utána fog járni a Szakág vezető úr, informálódik a kérdésben. A cél a licenceknél, hogy jobban átjárhatók legyenek a licencek, azért, hogy ne kelljen feleslegesen licenceket kitalálni és kiállítani. Gondolkodunk rajta, hogy egy bizonyos szinten autóhoz kötjük a licencet. A napi licencet eltöröltük és ez így is fog maradni, mert kivitelezhetetlen ez a rendszer. 2017-től pedig mindenkinek kötelező lesz a homológ felszerelés. A biztonsági részen ebből biztosan nem lesz semmiféle engedmény. A homológ ülés, biztonsági öv, bukósisak, Hans és a többi, garantáltan kötelező a Rallye2-ben is 2017-től. Az SRT részéről eddig is sok és hasznos segítséget, kedvezményt kapott a Rallye2 a felszerelések beszerzésekor, minden bizonnyal ezzel a lehetőséggel ezután is és a homológ termékek beszerzésekor is számolhatunk majd. Tudja az RSB, hogy az ilyen nagy anyagi vonzatú változtatásokat nem lehet egyik napról a másikra bevezetni, ezért figyeltek rá, hogy bőven legyen idő a beszerzésre, az anyagi feltételek megteremtésére, így a 2015-ös RVSZ-be belekerült a 2017-es dátum, amikortól a homológ felszerelések kötelezőek lesznek.

Rallye2 szakági megbeszélés 2015.09.26. Rallye2 Salánki Gábor_001

A Mecsek Rallye-ról:

A Rallye2-es versenyzők szerint egy „kicsit” szerencsétlenül sikerült a 49. Mecsek Rallye rájuk vonatkozó versenykiírása, van, aki úgy érzi, hogy versenyzői és sportszakmai szempontból vállalhatatlan. Az okokra valamint a változtatási lehetőségekről kérdezték a versenyzők az RSB-t.

Tudni kell, hogy a 2015-ös Mecsek Rallye-val a rendezőbizottság kandidálni akar egy 2016. évi ERC futamra. Ennek a kiírásnak ez a kiindulási pontja. A rendező és az ottani támogatók azt a tájékoztatást adták, hogy egy nagyon erős szombati napot akarnak csinálni, ami a főpróbája lenne a 2016-os tervezett ERC futamuknak. Négy FIA megfigyelő fogja a helyszínen megtekinteni a versenyt. A legfontosabb, hogy a Mecsek Rallye elnyerhesse a 2016-ban az ERC futam rendezési jogát. A Rallye2 versenyeztetését csak így tudtuk megoldani, ahogy a versenykiírásban szerepel. Szombaton versenyzésre használják a vasárnapi pályákat is így nem tudna a Rallye2 tréningezni. A csütörtökre kiírt pályabejárást így is átszervezték a pénteki napra, nem kis tortúrával. A versenyt a rendező kizárólag így tudta megvalósítani a Rallye2 számára, hogy a mezőny négy különböző gyorsasági szakaszon autózik. Ha mondjuk kétszer kétféle gyorsasági szakaszt tettek volna be, akkor hatalmas szünet lett volna a két kör között. Határozottan megkérte az RSB a rendezőt, hogy ne maradjon el gyorsasági szakasz, ne legyen etap a Rallye2-nek, négy szenzációs gyorsasági szakasz vár a mezőnyre.

Rallye2 szakági megbeszélés 2015.09.26. Rallye2 Salánki Gábor_049

A Rallye2 versenyzői is szívesen részt vennének többször is a rajtceremóniákon és a prológokon.

Abban az esetben tud a Rallye2 prológon indulni, ha szombaton az ORB mezőnyének Super Special szakaszt rendezünk és ezen tudna a Rallye2 mezőnye prológként indulni. De ez a pályabejárásnak és egyéb kötelező teendőknek a menetrendjét boríthatja fel. Nehéz megtalálni az összhangot, hogy a Rallye2-nek minden beleférjen két napba. Tréning, átvételek, prológ verseny és a többi. Valamit el kell engedni ezek közül, hogy gördülékenyebben működhessen a Rallye2 versenyhétvégéje.

Rallye2 szakági megbeszélés 2015.09.26. Rallye2 Salánki Gábor_022

A Rallye2 szervizparki elhelyezéséről, a szervizparki mosdókról:

Az évben a Székesfehérvár Rallye-n volt a „necces” a Rallye2 elhelyezése a szervizben, de a helyszínen a miskolci szervizterülettel szemben is sokan szót emeltek. 2016-ban máshogy lesz Berényi Ákos szavai szerint. Átalakul a támogatási rendszer és a rendezők kénytelenek lesznek teljesíteni az RSB kéréseit az ügyben, megfelelő szervizterületet kell kialakítaniuk mindenki számára, ha ez nem sikerül szankciókat alkalmaznak velük szemben.

Rallye2 szakági megbeszélés 2015.09.26. Rallye2 Salánki Gábor_017

A verseny végi parc fermé idejének a lerövidítéséről, az autók gyorsabb kiadásáról:

Félő, hogy ebben a kérdésben nem lesz előrelépés. A célceremónia utáni zárt parc fermé egy teljesen fix dolog. A technikai bizottság végellenőrzését és egyéb feladatokat nem valószínű, hogy fel lehet gyorsítani. Vannak olyan esetek, amikor nem találnak problémát és aránylag gyorsan lehet végezni, de volt már arra is példa, hogy fegyelmi ügy volt a verseny végén, ahová a versenyzőket be kellett hívni, meg kellett hallgatni, technikai kizárásra is volt már példa ezekre pedig bármikor sor kerülhet, ezért nem lehet biztosan gyorsulást ígérni ebben a kérdésben. Ez ilyen, egy teljesen kötött procedúra.

Rallye2 szakági megbeszélés 2015.09.26. Rallye2 Salánki Gábor_053

A GPS-ről:

Tudjuk, hogy a GPS hét éve, a Rallye2-nek pedig még nem régen működik és nem tökéletes. Dolgoznak rajta, pont, mint a GPS szolgáltatója, hogy minden rendben működjön. Fel kell arra készülni, hogy a GPS használatát az elkövetkező években még szigorúbban fogják kezelni. A rendező is köti a rendezéshez, hogy a pályabejáráson minden rendben legyen. Főleg a pályabejáráson lehetne gond a készülék hiányából, nem a versenyen. Az RSB tervez a GPS-el kapcsolatos dolgokon változtatni. Az árán viszont nem.

Rallye2 szakági megbeszélés 2015.09.26. Rallye2 Salánki Gábor_057

A nagyon lassú, 40-50 kilométer/órás pályabejárásokról:

Nem csak a Rallye2-ben, hanem az ORB mezőnyében is sok panasz érkezett a kérdésben. Vannak olyan helyek, ahol ezt nem lehet betartani néha de ennek ellenére betartják a korlátozást, mert be kell tartani. A Szakágvezető úr úgy ítéli meg, hogy az ORB mezőnyében nem emiatt történnek akár balesetek, és úgy érzi, hogy a Rallye2-ben sem az alacsony pályabejárási sebesség miatt történnek kicsúszások. Ugyanakkor kihangsúlyozta, nem is arra gondolt, hogy egy ORB-ben versenyző pilóta sokkal ügyesebb lenne egy Rallye2-esnél. Ezt a sebességhatárt biztos, hogy fel fogják emelni, mondjuk 60 km/órára, de 70-80 km-es tempóról szó sem lehet, mert azzal azt veszélyeztetnék, hogy megkaphassuk a pályákat. A pályák használatáért kompromisszumokat kell kötni, a helyzettel sok mindent nem lehet kezdeni, hiszen az RSB-n kívülálló okok kényszerítik ki az alacsony pályabejárási sebességek előírását. A GPS marad és a rendezők és az utak tulajdonosai felől az RSB-re nehezedő nyomás miatt még szigorúbban ellenőrzik majd az adatokat és a sebesség betartását.

Rallye2 szakági megbeszélés 2015.09.26. Rallye2 Salánki Gábor_056

A 2016. évi versenynaptárról és a Baranya Kupa-Kassa Rallye „ütközéséről”:

Valóban elég szerencsétlenül alakult a Baranya Kupa és a Kassa Rallye időpontja, két hét volt köztük, de azt tudni kell, hogy a Kassa Rallye eredetileg szeptember 10-én lett volna csak egy világkupa verseny miatt módosítani kellett az időpontján, Kassán nem fért el egy időben a két rendezvény. 2015-ben nyolc verseny volt a Rallye2-nek, az RSB szándéka szerint 2016-ban ettől kevesebb lesz. Nem életképes, a nyolc verseny. Legyen inkább több induló és kevesebb verseny, mint nyolc versenyre legyen szétosztva ugyanannyi versenyző. Ha hét verseny lesz, akkor egy továbbra is „mínuszolható” lenne. Öt héten belül volt a Veszprém Rallye-Baranya Kupa-Kassa Rallye trió. Ha az RSB vezetőjén múlik, 2016-ban nem kerül sor ilyenre, sőt, ha mód lesz rá akkor a nyár, július közepétől augusztus végéig szabad lesz a versenyzés szempontjából. A murva versenyeket egymás után kívánjuk elhelyezni a naptárban.

Rallye2 szakági megbeszélés 2015.09.26. Rallye2 Salánki Gábor_051

A bajnokság állásának a megjelenítése:

Az RSB szerint ez a téma elég kényes az RSB-re nézve, mert negatívum számukra, de jogos felvetés. Kardinális probléma volt az évben, nem találtak rá megoldást, a működésére jó szisztémát. Ezért, a nem megfelelő működéséért elnézést kértek a Rallye2 versenyzőitől is, ezért nincs mit szépíteni az RSB a ludas. Látják, tudják, hogy ez így nem mehet tovább, mert nem működik. Az, hogy egyes honlapokon vannak fönt nem hivatalos eredmények, abból nem lehet hivatalos eredménylistát készíteni. A hivatalos oldal az MNASZ.hu, ott kell mindenféle hivatalos információt megjeleníteni. Erre a problémára, vagyis az elkerülésére hangsúlyt fog fektetni RSB.

Rallye2 szakági megbeszélés 2015.09.26. Rallye2 Salánki Gábor_066

A 2015. évi díjátadó ünnepségről:

Az RSB a 2015. évi díjátadó ünnepséget meg szeretné tartani november közepén, 20-a körül. A megjelentek körében egy gyorskérdés formájában informálódott a Szakág vezetés a felmerülő igényekről, és hogy szép vacsorás vagy csak egy egyszerű állófogadáson szeretne részt venni a mezőny év végén díjazott része. Az előző évi (január) díjkiosztót nagyon jónak értékelték a verenyzők. Felmerülő kérdés volt még a várható óriási létszám miatt, hogy az ORB, Historic és Rallye2 díjátadó ünnepségét együtt vagy külön tartsák e meg a MARB mezőnyével. Van, aki a szponzorai kiszolgálása miatt szívesebben szavazna a vacsorás megoldásra, de a jelen levők többsége inkább az egyszerűbb megoldást támogatta, azzal az érvvel megtámogatva, hogy a vacsorára szánt pénzt inkább költse el a vezetőség a versenyzéssel kapcsolatban. Ez még nem került eldöntésre.

Rallye2 szakági megbeszélés 2015.09.26. Rallye2 Salánki Gábor_005

A nevezési díjakról:

A Rallye2-ben 2016-ban növekedni fognak a nevezési díjak. 44500 Ft volt eddig a nevezési díj. Az emelés oka: ha a következő évben a Szakágvezető úr olyan szinten tudja segíteni a Rallye2 média megjelenését, mint, ahogyan azt szeretné, és ha a nézettsége és a médiában történő szereplése jelentősen nőne a Rallye2-nek, arra érdemes pénzt fordítani, amit a nevezési díjak emeléséből lehetne például kigazdálkodni. Kb. 10.000.- Ft-os emelés van elképzelve, ami durván számítva bruttó 55.000.- Ft-ra emelné a nevezési díjat egy-egy versenyen. Nem lesz drasztikus ez az emelés sem. A Rallye2 ár-érték aránya még így is magasan a legjobb marad majd.

Rallye2 szakági megbeszélés 2015.09.26. Rallye2 Salánki Gábor_035

A versenyzők kiszolgálásáról, víz és esetleg csoki osztásáról:

A Szakág vezető úr szerint ez egy nagyon jó dolog, nem csak a Rallye2-ben volt ez jó. De! Van egy óriási veszélye, amivel a 2015. évi Baranya Kupán szembesült. „Elvakíthatja” a versenyzőket és elterelheti a figyelmet magáról a versenyről. Sokan dicsérték is ezért a rendezőt, ugyanakkor nem vették azt észre, hogy nem a valóban győztes versenyzőket hirdették ki a Baranya Kupán abszolút győztesként, hanem egy olyan párost, akik igazából nem is vett részt a verseny értékelésében. Ezért elnézést is kért a Szakágvezető úr a valóban győztes Rallye2-es versenyzőktől. Tehát maga az elképzelés nem rossz, de nagyon oda kell figyelni arra, hogy helyén kezeljük az ilyen dolgokat, ne terelje el a figyelmet a versenyen történtekről.

Rallye2 szakági megbeszélés 2015.09.26. Rallye2 Salánki Gábor_038

Szakág vezető, és RSB:

Berényi Ákos szakág vezető úr ismételten megköszönte a bizalmat ami a személyét illeti és biztosította a jelen lévő versenyzőket, hogy továbbra is kiáll mellettük, és vezeti a szakágat.

Szó esett még:

  • Egy márkakupa – mint régen a Suzuki kupa- életre hívásáról.
  • Az online hirdetőtáblákra éjjel és soká kikerülő fontos információkról, rajtidőkről.
  • Az átvételeken történő hosszadalmas várakozásokról, fakultatív átvételekről.
  • Komoly vita alakult ki arról, hogy mennyire jó ötlet a Mecsek Rallye-n egy vagy akár két gyorsasági szakaszt is sötétben rendezni.
  • A biztosításokról, az extrém biztosítás egész évre történő (akár egyszeri) megkötéséről, jó esély van rá, hogy egész évre kötelező lesz, érdemes ezzel a kiadással is számolni.
  • Az RSB kéri a rendezőket, hogy igyekezzenek minél versenyző és sportbarátabb rendezvényeket rendezni.
  • A parc fermé szükségességéről, hasznosságáról, használatáról, az autó alá terítendő takarófóliák méretéről.
  • A szerviztakarításra leadott kaució visszaszerzéséről, tulajdonosnak történő visszajuttatásáról, a versenyen keletkezett szemét elhelyezésének a megoldásáról.
  • A versenyek végén a céldobogó előtt lévő 10 perces szervizek elhagyásáról.

Salánki Gábor

Ha tetszett a cikkünk kérlek oszd meg másokkal is!